Kilder - film
 
(tidl. Kommunale Kinematografers Landsforbund) skal ivareta norske kommuners interesser innen film, kinodrift og videovirksomhet og fungere som bransjeorganisasjon for kino- og videobransjen. Film & Kino utarbeider omfattende statistikk for norsk kinodrift - også for private kinoer. Denne statistikken ble tidligere publisert i tidsskriftet Film & Kinos årboksnummer. Fra og med filmåret 2011 rapporteres tallene i en egen årbok i elektronisk format. Film & Kinos årlige rapportering inneholder også informasjon om sensurerte filmer, norsk filmproduksjon og filmstøtte.
Film & Kino
Filmens Hus
Dronningens gate 16
P.B. 446 Sentrum
N-0104 OSLO
Tlf.: 22 47 45 00
Fax: 22 47 46 99
E-post: ingar@kino.no
URL: http://www.kino.no/
er et uavhengig og selvfinansierende institutt med utspring fra Handelshøyskolen i Göteborg. Instituttet kartlegger det svenske reklamemarkedet og presenterer jevnlig statistikk og analyser av utviklingen i sektoren. Fra 2005 har IRM også samlet inn tall for det norske reklamemarkedet. IRMs statistikk bygger på innsamlede rapporter fra medieaktørene, og viser netto fakturert omsetning av annonser i ulike medier. Rabatter og provisjon er trukket fra, og tallene inkluderer også rubrikkannonser som utgjør en stor andel av omsetningen for f.eks. avis. IRM samarbeider med konsulentselskapet Wilberg Management om analyser av det norske markedet.
IRM - Institutet för reklam- och mediestatistik
Brahegatan 9
114 37 Stockholm
Tlf.: +46 8 663 04 90
Fax: +46 8 663 04 99
E-post: irm@irm-media.se
URL: http://www.irm-media.no/
ble opprettet i 1982. Departementets ansatte er fordelt på fem fagavdelinger, en administrasjons- og økonomiavdeling og informasjonsenheten. Departementets hovedansvarsområder er kultur, kulturvern, mediesaker (film, kringkasting, presse og opphavsrett), frivillig arbeid og idrett. Departementet bevilger bl.a. støtte til filmproduksjon.
Kulturdepartementet
Akersgata 59
Postboks 8030 Dep
N-0030 OSLO
Tlf.: 22 24 90 90
E-post: postmottak@kud.dep.no
URL: http://www.regjeringen.no/nb/dep/kkd.html?id=545

Mediebyråenes Interesseorganisasjon (MIO)

var mediebyråenes interesseorganisasjon i Norge og ble nedlagt våren 2011. MIOs rolle ble i stedet overtatt av Mediebyråforeningen. MIO utarbeidet til og med 2010 statistikk for netto reklameomsetning fordelt på mediegrupper, inkludert Internett. Statistikken var basert på utfakturert omsetning hos de største mediesbyråene, og tok hensyn til rabatter. Mediebyråforeningen utarbeider fra og med 2011 samme type statistikk.
Mediebyråforeningen er en interesseorganisasjon for mediebyråene i Norge. Mediebyråenes rolle er å planlegge reklamekampanjer og plasserer reklame i ulike medier på vegne av annonsørene. Mediebyråforeningen har overtatt som bransjeorganisasjon etter Mediebyråenes Interesseorganisasjon (MIO), som ble nedlagt våren 2011. I likhet med MIO utarbeider Mediebyråforeningen statistikk over reklameomsetning, basert på rapporter fra medlemsbyråene.
Mediebyråforeningen
Pilestredet 27 H
P.B. 6733 St. Olavs plass
N-0130 Oslo
Tlf.: +47 41 63 70 70
E-post: Tonje.gjerstad@mediebyraaforeningen.no
URL: http://mediebyraaforeningen.no/
er et resultat av sammenslåingen av Statens medieforvaltning, Statens filmtilsyn og Eierskapstilsynet 1.1.2005. Medietilsynet skal føre tilsyn med markeds- og eierforhold i dagspresse og kringkasting; sette aldergrenser på filmer og registrere videogram; være konsesjonsmyndighet for lokalkringkasting og annen kringkasting; og føre tilsyn med at vilkårene for kringkasting overholdes. Tilsynet administrerer også den norske pressestøtten og flere andre støtteordninger på medieområdet.
Medietilsynet
Nygata 4
N-1607 FREDRIKSTAD
Tlf.: 69 30 12 00
Fax: 69 30 12 01
E-post: post@medietilsynet.no
URL: http://www.medietilsynet.no/
er et norsk datterselskap i Nielsen-konsernet, en av verdens største aktører innen markedsanalyse, som opererer i alle verdensdeler. Nielsen Media Research AS (før 2007: ACNielsen Reklame-Statistikk AS) utarbeider statistikk for reklameomsetning i Norge. Statistikken er basert på den såkalte 'rate-card'-metoden. Det vil si at tallene er basert på registreringer av f.eks. spaltemeter i avis og ukepresse, lengde på reklameinnslag i TV etc. og regnet ut fra prislister. Rabatter og provisjoner er ikke tatt hensyn til. Det vil også si at basis for statistikken er et utvalg av aviser, blader, selskaper etc. som kan variere fra år til år.
Nielsen Media Research AS
Drammensveien 123
P.B. 514 - Skøyen
N-0214 OSLO
Tlf.: 22 58 34 00
Fax: 22 58 34 01
E-post: post.no@nielsen.com
URL: http://no.nielsen.com/

Norsk filmfond

ble etablert 1. juli 2001 for å samle forvaltningen av statlige støtteordninger til filmproduksjon på ett og samme sted. Filmfondet administrerte fram til 2008 tilskuddsordningene til spillefilm-, dokumentarfilm- og kortfilmproduksjon, samt billettstøtte, direkte produsentstøtte og tilskudd til den nasjonale norske filmkommisjonen. I 2008 ble filmfondet lagt inn under Norsk filminstitutt.
er underlagt Kulturdepartementet. NFI skal distribuere, vise, profilere og informere om norsk film nasjonalt og internasjonalt. Frem til juli 2001 administrerte NFI bl.a. produksjons- og billettstøtten til norske langfilmer. I 2001 ble denne oppgaven overført til Norsk filmfond, men i 2008 ble ansvaret tilbakeført da filmfondet ble lagt inn under filminstituttet.
Norsk filminstitutt
Filmens Hus
Dronningens Gate 16
P.B. 482 Sentrum
N-0105 OSLO
Tlf.: 22 47 45 00
Fax: 22 47 45 99
E-post: post@nfi.no
URL: http://www.nfi.no/
har en analyseavdeling som utarbeider programstatistikk og statistikk for bruk av radio og fjernsyn, basert på undersøkelser gjennomført av MMI og TNS Gallup. Denne statistikken ble tidligere presentert i publikasjonen Tall&fakta som kom ut hvert år. Nå presenteres den i NRKs allmennkringkasterregnskap. En del av denne informasjonen gis også i NRKs årsmeldinger. NRK legger også noe informasjonsmateriale ut på nettsidene sine.
Norsk Rikskringkasting (NRK)
Markeds- og kommunikasjonsavdelingen
Bjørnstjerne Bjørnsons plass 1
N-0340 OSLO
Tlf.: 23 04 70 00
Fax: 75 12 27 77
E-post: info@nrk.no
URL: http://www.nrk.no/

Norsk Videogramforening

organiserer de største distributørene av videofilm på leie- og kjøpemarkedet i Norge. Utarbeider bransjestatitikk knyttet til antall titler, omsetning, pris etc. basert på rapporter fra medlemmene. Forbundet er medlem av the International Video Federation (IVF) og rapporterer inn estimerte totaltall for hele videomarkedet i Norge til denne internasjonale organisasjonen.
Norsk Videogramforening
Boks 3146 Elisenberg
N-0207 OSLO
Tlf.: 24 11 82 40
E-post: n-v-f@online.no
organiserer de største filmdistributørene for kinofilm i Norge. Kan gi opplysninger om selskapenes virksomhet.
Norske Filmbyråers Forening
Øvre Slottsgate 12
N-0157 OSLO
Tlf.: 22 42 48 44
Fax: 22 42 30 93
E-post: kristin.hoenvoll@norskefilmbyraaersforening.no
URL: http://www.norskefilmbyraaersforening.no/
gjennomfører undersøkelsene Norsk mediebarometer og Norsk kulturbarometer som kartlegger den norske befolkningens medie- og kulturbruk. Norsk mediebarometer gjennomføres årlig, mens Norsk kulturbarometer gjennomføres med lengre mellomrom. Undersøkelsene er en oppfølging av de tidligere Kultur- og mediebruks-undersøkelsene på begynnelsen av 1990-tallet. Norsk mediebarometer gir sammenlignbare data for alle medier og gjennomføres med samme metode og opplegg hvert år. Resultatene av undersøkelsene publiseres i Statistisk sentralbyrås rapportserie Statistiske analyser. I tillegg utarbeider SSB flere typer kulturstatistikk som presenteres sammen med mediestatistikken på en egen temaside på Internett. Du finner også en omfattende IKT-statistikk på en lignende temaside for IKT.
Statistisk sentralbyrå
Akersveien 26
P.B. 8131 Dep
N-0033 OSLO
Tlf.: 62 88 50 00
E-post: ssb@ssb.no
URL: http://www.ssb.no/
er Norges største kommersielle TV-kanal og er fra 2012 heleid av Egmont. Selskapet gir ut egen årsmelding om virksomheten med en del statistikk for programvirksomhet og sendinger. TV 2 har også egen informasjonsavdeling som kan svare på spørsmål om virksomheten. TV 2 Gruppen har en rekke mindre TV-kanaler i tillegg til hovedkanalen TV 2.
TV 2
Nøstegaten 72
P.B. 7222
N-5020 BERGEN
Tlf.: 02255
Fax: 55 90 80 90
E-post: info@tv2.no
URL: http://www.tv2.no/
 
MEDIENORGE ©2017 medienorge@infomedia.uib.no