Kilder - ikt
 
utarbeides av medieforsker Sigurd Høst, som hvert år samler inn informasjon om alle norske aviser som kommer ut minst en gang i uken - også de som ikke er organisert i Mediebedriftenes Landsforening eller Landslaget for lokalaviser. Ut fra opplysningene som samles inn, utarbeides en rekke oversikter over norsk avisstruktur. Disse oversiktene, sammen med avisenes opplagstall og utgiverfrekvens, publiseres i rapporten Avisåret som fram til og med 2006 ble utgitt i Institutt for Journalistikks rapportserie. Fra 2007 er Høst tilknyttet Høgskulen i Volda, og du finner rapportene her ved å skrive inn 'Avisåret' i søkefeltet.
Avisåret (årlig rapport)
Sigurd Høst
Tlf.: 91 34 51 72
E-post: sigurd.host@hivolda.no
URL: https://brage.bibsys.no/xmlui/browse?value=H%C3%B8st,%20Sigurd&type=author
er et interesseorgan for elektro- og elektronikkbransjen, opprettet av Elektronikkforbundet og Leverandørforbundet Lyd&Bilde. Elektronikkbransjen utarbeider bl.a. bransjestatistikk over omsetningen innen elektrobransjen som helhet. Dette innbefatter bl.a. tall for salg av utstyr knyttet til TV, video, radio og fonogram.
Elektronikkbransjen
Fyrstikkalléen 3 A
P.B. 6640 Etterstad
N-0607 OSLO
Tlf.: 23 06 07 07
E-post: adm@elektronikkbransjen.no
URL: http://www.elektronikkbransjen.no/
er et amerikansk ikke-kommersielt selskap som står bak undersøkelsen Internet Domain Survey - en undersøkelse som prøver å kartlegge antallet internett-adresser eller vertsmaskiner knyttet til internett i hele verden.
Internet Systems Consortium
950 Charter Street
Redwood City
CA-94063 USA
Tlf.: +1 650 423 1300
Fax: + 1 650 423 1355
E-post: info@isc.org
URL: https://www.isc.org/network/survey/
er et uavhengig og selvfinansierende institutt med utspring fra Handelshøyskolen i Göteborg. Instituttet kartlegger det svenske reklamemarkedet og presenterer jevnlig statistikk og analyser av utviklingen i sektoren. Fra 2005 har IRM også samlet inn tall for det norske reklamemarkedet. IRMs statistikk bygger på innsamlede rapporter fra medieaktørene, og viser netto fakturert omsetning av annonser i ulike medier. Rabatter og provisjon er trukket fra, og tallene inkluderer også rubrikkannonser som utgjør en stor andel av omsetningen for f.eks. avis. IRM samarbeider med konsulentselskapet Wilberg Management om analyser av det norske markedet.
IRM - Institutet för reklam- och mediestatistik
Sveavägen 45, 1 tr
111 34 Stockholm
Tlf.: +46 8 663 04 90
Fax: +46 8 663 04 99
E-post: info@irm-media.se
URL: http://www.irm-media.no/
gjennomfører den store undersøkelsen Forbruker & Media som tar for seg mange typer mediebruk og som blant annet gir lesertall for norske aviser. Kantar TNS gjennomfører også undersøkelsen Norsk TV-meterpanel som gir de offisielle seertallene for norske tv-kanaler, og står bak undersøkelsen som gir de offisielle lyttertallene for norske radiokanaler - PPM-undersøkelsen. I tillegg måler Kantar TNS trafikk på norske nettsider og tilgang til og bruk av Internett generelt. Data fra de ulike målingene presenteres også på selskapets nettsider.
Kantar TNS
Kirkegata 20
P.B. 240 Sentrum
N-0103 OSLO
Tlf.: 91 11 16 00
E-post: info@tns-gallup.no
URL: http://www.tns-gallup.no/

Mediebyråenes Interesseorganisasjon (MIO)

var mediebyråenes interesseorganisasjon i Norge og ble nedlagt våren 2011. MIOs rolle ble i stedet overtatt av Mediebyråforeningen. MIO utarbeidet til og med 2010 statistikk for netto reklameomsetning fordelt på mediegrupper, inkludert Internett. Statistikken var basert på utfakturert omsetning hos de største mediesbyråene, og tok hensyn til rabatter. Mediebyråforeningen utarbeider fra og med 2011 samme type statistikk.
Mediebyråforeningen er en interesseorganisasjon for mediebyråene i Norge. Mediebyråenes rolle er å planlegge reklamekampanjer og plassere reklame i ulike medier på vegne av annonsørene. Mediebyråforeningen har overtatt som bransjeorganisasjon etter Mediebyråenes Interesseorganisasjon (MIO), som ble nedlagt våren 2011. I likhet med MIO utarbeider Mediebyråforeningen statistikk over reklameomsetning, basert på rapporter fra medlemsbyråene.
Mediebyråforeningen
Pilestredet 27
P.B. 6733 St. Olavs plass
N-0130 Oslo
Tlf.: +47 91 83 49 38
E-post: merete@mediebyraaforeningen.no
URL: http://mediebyraaforeningen.no/
er et frittstående forvaltningsorgan under Samferdselsdepartementet. Nkom ble etablert i 1987 (da som Statens teleforvaltning) på bakgrunn av liberaliseringen i telesektoren. Nkoms hovedansvarsområde er å regulere og overvåke post- og telekommunikasjonssektoren i Norge. Nkom utarbeider telestatistikk over trafikk, abonnement og omsetning i tele- og bredbåndssektoren. Tidligere utga de også Nettrapporten med oversikt over norske registrerte kabelnett og antall abonnenter, men denne opphørte i 2004 da registreringsplikten for kabel-TV-nett falt bort. Nkom het fram til 2015 Post- og teletilsynet.
Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom)
Postboks 93
4791 Lillesand
Tlf.: 22 82 46 00
Fax: 22 82 46 40
E-post: firmapost@nkom.no
URL: http://www.nkom.no
tar imot og lagrer pliktavlevert materiale - aviser, bøker, filmer, innspilt musikk og andre allment tilgjengelige dokumenter. Det er avdelingen i Mo i Rana som registrerer norske aviser og tidsskrifter på internett. Avdelingen har en egen web-database med oppdaterte resultater fra dette registreringsarbeidet. Lenken i denne kildeomtalen fører dit.
Nasjonalbibliotekavdelinga i Rana
Nasjonalbiblioteket pliktavlevering
Pb. 615
N-8607 MO I RANA
Tlf.: 75 12 11 78
E-post: pliktavlevering@nb.no
URL: http://www.nb.no/Om-NB/Pliktavlevering/Hva-skal-pliktavleveres
gjennomfører undersøkelsene Norsk mediebarometer og Norsk kulturbarometer som kartlegger den norske befolkningens medie- og kulturbruk. Norsk mediebarometer gjennomføres årlig, mens Norsk kulturbarometer gjennomføres med lengre mellomrom. Undersøkelsene er en oppfølging av de tidligere Kultur- og mediebruks-undersøkelsene på begynnelsen av 1990-tallet. Norsk mediebarometer gir sammenlignbare data for alle medier og gjennomføres med samme metode og opplegg hvert år. Resultatene av undersøkelsene publiseres i Statistisk sentralbyrås rapportserie Statistiske analyser. I tillegg utarbeider SSB flere typer kulturstatistikk som presenteres sammen med mediestatistikken på en egen temaside på Internett. Du finner også en omfattende IKT-statistikk på en lignende temaside for IKT.
Statistisk sentralbyrå
Akersveien 26
P.B. 8131 Dep
N-0033 OSLO
Tlf.: 62 88 50 00
E-post: ssb@ssb.no
URL: http://www.ssb.no/
 
MEDIENORGE ©2017 medienorge@infomedia.uib.no