Ukebladlesing fordelt på type blad
Statistisk sentralbyrå har gjennomført mediebruksundersøkelser hvert år siden 1991 (med unntak av 1993). Undersøkelsene er i hovedsak finansiert av Kulturdepartementet. Formålet er å kartlegge bruken av ulike medier i Norge. I 1995 fikk undersøkelsene navnet Norsk mediebarometer.

medienorge presenterer her tall for ukebladlesing fordelt på type blad. Tallene kan fordeles mellom de som har lest ukeblad og blant hele befolkningen. Bruk valgmenyen til høyre for å endre fordeling. Dataene kan brytes ned på bakgrunnsvariablene kjønn, alder og utdanning fra og med 1995. Totaltall finnes tilbake til 1991.

Resultater fra andre deler av Norsk mediebarometer finner du i denne menyen. Rapport for undersøkelsen i sin helhet finner du på nettsidene hos Statistisk sentralbyrå.
hent data

Ukebladlesing etter type blad 1995 - 2019, fordelt på befolkning (prosent)

Type
Alle
1990199119921993199419951996199719981999  
FamiliebladAlle (9-79 år) - - - - - 1291099 
AktualitetsbladAlle (9-79 år) - - - - - 66564 
For kvinnerAlle (9-79 år) - - - - - 21211 
For mennAlle (9-79 år) - - - - - 22112 
Andre ukebladAlle (9-79 år) - - - - - 21111 
Type
Alle
2000200120022003200420052006200720082009  
FamiliebladAlle (9-79 år)9788766566 
AktualitetsbladAlle (9-79 år)6566778644 
For kvinnerAlle (9-79 år)1212212212 
For mennAlle (9-79 år)1111211111 
Andre ukebladAlle (9-79 år)1112222221 
Type
Alle
2010201120122013201420152016201720182019  
FamiliebladAlle (9-79 år)5554453232 
AktualitetsbladAlle (9-79 år)3322211111 
For kvinnerAlle (9-79 år)1211111110 
For mennAlle (9-79 år)1100000000 
Andre ukebladAlle (9-79 år)2222101100 
Merknader:

Fordelinger både blant hele befolkningen og blant de som oppgir å ha lest ukeblad. Fordelinger på utdanning gjelder aldergruppen 16-79 år.

Tallene for ukebladlesing gjelder papirutgaver.

Bruk av data:
Alle data på medienorges nettsider kan fritt benyttes såfremt både originalkilde og medienorge oppgis som kilder.

I mange tilfeller har medienorge mer omfattende eller mer detaljerte data enn det som presenteres på disse nettsidene.
Har du slike spørsmål kan du henvende deg til medienorge på telefon eller e-post.

 
MEDIENORGE ©2020 medienorge@infomedia.uib.no
Personvernerklæring