Lesertall for norske aviser på mobil
Kantar TNS gjennomfører flere ganger i året den store mediebruksundersøkelsen Forbruker & Media som måler ulike typer mediebruk i Norge. Lesertallene for norske aviser på mobil er hentet herfra. Oppdragsgiver for den delen av undersøkelsen som måler avisenes lesertall, er bransjeorganisasjonen Mediebedriftenes Landsforening (MBL). Lesertallene oppgis som gjennomsnitt per dag - enten i antall lesere eller i andel av befolkning i prosent.

Tallene er representative for hele den norske befolkningen, 12 år og eldre. Avisenes lesertall på mobil kan sammenlignes direkte med Lesertall for norske papiraviser og Lesertall for norske nettaviser, som også er hentet fra Forbruker & Media og gjelder på helårsbasis, men det er viktig å være klar over at undersøkelsen er utformet slik at mobiltallene inngår i tallene for nettaviser.

Også tabellene som viser daglig dekning for mediehus/konsern fordelt på mediekanal (bl.a. mobil) og bruk av mobile innholdsleverandører, har data fra denne undersøkelsen - men disse viser kvartalstall, ikke helårstall.
hent data

Lesertall for norske aviser på mobil 2017 (antall i 1000)

Nettavis2017  
Adresseavisen123 
Aftenposten470 
Agderposten17 
Akershus Amtstidende4 
Altaposten9 
Arbeidets Rett4 
Askøyværingen4 
Aura Avis2 
Aust Agder Blad2 
Avisa Nordland30 
Bergens Tidende132 
Bergensavisen54 
Bladet (tidl. Stjørdalens Blad/Malvikbladet)6 
Bladet Vesterålen6 
Brønnøysunds Avis4 
Budstikka25 
Bygdanytt3 
Bygdeposten4 
Dagbladet723 
Dagens Næringsliv148 
Dagsavisen21 
Drammens Tidende34 
Driva3 
E24184 
Eikerbladet2 
Enebakk Avis1 
Fanaposten2 
Firda13 
Firdaposten3 
Fiskeribladet7 
Fjordenes Tidende3 
Fjordingen2 
Folkebladet6 
Fosna-Folket6 
Framtid i Nord3 
Fredriksstad Blad24 
Fremover10 
Fædrelandsvennen49 
Gjengangeren5 
Gjøvik Blad0 
Glåmdalen11 
Gudbrandsdølen Dagningen17 
Hadeland6 
Halden Arbeiderblad9 
Hallingdølen2 
Hamar Arbeiderblad19 
Hardanger Folkeblad2 
Harstad Tidende10 
Haugesunds Avis23 
Helgelands Blad2 
Helgelendingen6 
Hitra-Frøya5 
Hordaland5 
iFinnmark20 
Indre Akershus Blad4 
Innherred8 
iTromsø25 
Jarlsberg Avis2 
Klassekampen18 
Kragerø Blad Vestmar2 
Kvinnheringen3 
Lierposten2 
Lindesnes4 
Lofotposten9 
Laagendalsposten8 
Morgenbladet10 
Moss Avis13 
Møre-Nytt2 
Namdalsavisa9 
Nationen13 
Nettavisen366 
Nordhordland3 
Nordlys42 
Opdalingen2 
Oppland Arbeiderblad19 
Porsgrunns Dagblad4 
Rakkestad Avis1 
Rana Blad11 
Ringerikes Blad10 
Ringsaker Blad4 
Rogalands Avis13 
Romerikes Blad33 
Romsdals Budstikke18 
Røyken og Hurums Avis3 
Sande Avis1 
Sandefjords Blad11 
Sarpsborg Arbeiderblad14 
Smaalenenes Avis10 
Sogn Avis5 
Stavanger Aftenblad72 
Strilen3 
Sunnhordland5 
Sunnmørsposten36 
Svelviksposten1 
Søgne og Songdalen Budstikke3 
Sør-Trøndelag6 
Telemarksavisa26 
Telen3 
Tidens Krav13 
Totens Blad1 
Trønder-Avisa21 
Trønderbladet5 
Tvedestrandsposten3 
Tønsbergs Blad26 
Valdres2 
Varden20 
Vestby Avis2 
Vesterålen Online8 
Vestnytt3 
VG1 452 
Vikebladet Vestposten4 
Vårt Land9 
Østlandets Blad8 
Østlands-Posten12 
Østlendingen13 
Øyene0 
Åndalsnes Avis2 
Merknader:

Lesertallene for 2016 er ikke direkte sammenlignbare med tidligere års lesertall, fordi resultatet av leserundersøkelsen nå vektes for utdanning, i tillegg til for alder, kjønn og geografi. Siden personer med høyere utdanning har utgjort en større del av utvalget for undersøkelsen enn av befolkningen generelt, vil disse nå telle mindre enn før. Det kan gi ulike utslag for ulike aviser. Aviser som har mange lesere med høy utdanning - som f.eks. Aftenposten og Dagens Næringsliv - vil få lavere lesertall som følge av endringen.

Omfatter kun aviser som deltar i undersøkelsen Forbruker & Media. Dekningstallene inkluderer både mobilportaler og vanlige nettsider besøkt via mobiltelefonen.

Lesing på mobil inngår i lesertallene for nettaviser, som omfatter lesing på PC, Mac, mobil, nettbrett etc.

Bruk av data:
Alle data på medienorges nettsider kan fritt benyttes såfremt både originalkilde og medienorge oppgis som kilder.

I mange tilfeller har medienorge mer omfattende eller mer detaljerte data enn det som presenteres på disse nettsidene.
Har du slike spørsmål kan du henvende deg til medienorge på telefon eller e-post.

 
MEDIENORGE ©2018 medienorge@infomedia.uib.no