PC-bruk etter type bruk hjemme
Statistisk sentralbyrå har gjennomført mediebruksundersøkelser hvert år siden 1991 (med unntak av 1993). Undersøkelsene er i hovedsak finansiert av Kulturdepartementet. Formålet er å kartlegge bruken av ulike massemedier i Norge. I 1995 fikk undersøkelsene navnet Norsk mediebarometer. Delen om elektroniske medier er støttet av Telenor.

medienorge presenterer her tall for PC-brukere etter type bruk hjemme fra og med 1994. Disse tallene kan brytes ned på bakgrunnsvariablene kjønn, alder og utdanning fra og med 1995, men finnes for 1994 kun for hele utvalget.

Resultater fra andre deler av Norsk mediebarometer finner du i denne menyen. Rapport for undersøkelsen i sin helhet finner du på nettsidene hos Statistisk sentralbyrå.
hent data

PC-brukere etter type bruk hjemme, fordelt på alle (prosent)

ÅrAlleDaglig
arbeid
Underh./
spill
Underh.SpillSkolearb./
utdanning
Hjem/
fritid
Tilknyttet
Internett
Tilknyttet
CD-rom-
spiller
 
2014Alle (9-79 år)40 - 55251949 - -  
2013Alle (9-79 år)40 - 52242155 - -  
2012Alle (9-79 år)32 - 46172155 - -  
2011Alle (9-79 år)26 - 4517195997 -  
2010Alle (9-79 år)26 - 43141658987  
2009Alle (9-79 år)26 - 391818539514  
2008Alle (9-79 år)30 - 341518547614  
2007Alle (9-79 år)23 - 301717507814  
2006Alle (9-79 år)27 - 241716477913  
2005Alle (9-79 år)29 - 251718497714  
2004Alle (9-79 år)2333 - - 18526218  
2003Alle (9-79 år)2731 - - 18526118  
2002Alle (9-79 år)2734 - - 17516419  
2001Alle (9-79 år)2531 - - 15456222  
2000Alle (9-79 år)2834 - - 17444929  
1999Alle (9-79 år)2842 - - 15374132  
1998Alle (9-79 år)2642 - - 14392728  
1997Alle (9-79 år)3743 - - 20322027  
1996Alle (9-79 år)3546 - - 23331724  
1995Alle (9-79 år)3841 - - 21401315  
1994Alle (9-79 år)4536 - - 22207 -  
Merknader:

Fordelinger blant PC-brukere. Fordelinger på utdanning gjelder aldergruppen 16-79 år.

Fra og med 2013 inkluderer PC-tallene også nettbrett og smarttelefon.

Bruk av data:
Alle data på medienorges nettsider kan fritt benyttes såfremt både originalkilde og medienorge oppgis som kilder.

I mange tilfeller har medienorge mer omfattende eller mer detaljerte data enn det som presenteres på disse nettsidene.
Har du slike spørsmål kan du henvende deg til medienorge på telefon eller e-post.

 
MEDIENORGE ©2017 medienorge@infomedia.uib.no