Samlet opplag etter avistype
Avisforsker Sigurd Høst har i mange år samlet inn informasjon om alle trykte norske aviser som kommer ut minst én gang per uke - også de som ikke er organisert i Mediebedriftenes Landsforening (MBL) eller Landslaget for lokalaviser (LLA). Oversikter over den norske avisstrukturen har hvert år blitt presentert i rapporten Avisåret. Til og med 2007 ble rapporten utgitt i Institutt for Journalistikks rapportserie - fra 2008 blir den publisert av Høgskulen i Volda. I materialet kan du bl.a. finne antall, opplag og utgiverfrekvens for ulike aviskategorier. I 2018-utgaven av rapporten er ikke oppdaterte opplagstall tatt med. Disse er i stedet innhentet av medienorge.

Rene nettaviser er ikke inkludert i opplagstallene, heller ikke avisenes søndagsutgaver. Fra og med 2014 er digitalt opplag for avisens nettutgaver regnet med, slik at det som oppgis er en kombinasjon av papiropplag og digitalt opplag ("netto totalt opplag"). Her er Høsts totalopplag for 2017 er supplert med opplaget for VG+. VG+ er også tatt med i totalopplaget for 2018, som er utarbeidet av medienorge. Dette året ble opplagsreglene endret slik at mer avissalg med rabatt tas med enn før. Samtidig begynte en å publisere opplagstall per halvår. I denne oversikten brukes opplag for siste halvår hvert år.

Veid totalopplag angir gjennomsnittlig samlet opplag når man tar hensyn til hvor ofte de ulike avisene kommer ut, slik at opplaget til en ukeavis veier mindre enn en avis som kommer hver dag.
hent data

Samlet opplag etter avistype (1000 eks) 2010 - 2019

Opplag i 10002010201120122013201420152016201720182019  
Løssalgsaviser331311277244212184172270324369  
Storbyaviser460450435414418399396414473465  
Nr. 2-aviser, store byer58535047373939394650  
Riksspredte, menings-
bærende aviser
173174176173171169170172173108  
Lokale dagsaviser, ledende815791757712685637629625659663  
Lokale dagsaviser, nr. 230292826252424252727  
Lokale 2-3 dagersaviser388381382380368341339343360379  
Lokale ukeaviser134132129134134147148149155152  
Nasjonale fådagersaviser77789299101100102104104104  
Aftenposten Aften10510296 - - - - - - -  
Dagsaviser i alt1 8681 8081 7221 6171 5481 4531 4301 5461 7031 479  
Fådagersaviser i alt704693699613602588588596619634  
Alle avistyper2 5722 5012 4212 2302 1502 0412 0182 1412 3222 317  
Veid opplag2 2142 1472 0561 8981 8061 6941 655 - - -  
Merknader:

VG+ er inkludert i VGs totalopplag fra og med 2017. Dagens Næringsliv har ikke ønsket å få målt opplaget i 2016, 2017 og 2018. I stedet er det brukt estimater for DNs opplag disse årene.

Oversikten gjelder kun trykte aviser og deres nettutgaver, og omfatter bare publikasjoner med minst en utgave per uke, som regnes som avis i henhold til Sigurd Høsts avisdefinisjon.

Fra og med 2014 er totalopplaget basert på samlet nettoopplag (papiropplag pluss digitale abonnement og kjøp av digitale utgaver), mens det tidligere er basert på papiropplag alene. Fra og med 2018 beregnes opplagstallene per halvår i stedet for helår, og det er anledning til å ta med en større andel av aviser som er solgt med rabatt - for detaljer, se informasjon fra MBL. I oversikten her vil opplag for andre halvår hvert år bli brukt.

Enkelte tall er i 2011 revidert bakover i tid på bakgrunn av endringer Sigurd Høst har foretatt i nyere rapporter. Dette gjelder konkret aviser som er tatt ut av materialet eller nye som er tatt inn, med tilbakevirkende kraft. For de årene der Høst selv ikke har publisert reviderte tall, er det brukt estimater basert på tidligere publiserte data.

Aftenposten Aften gikk fra fem til tre utgaver per uke i 2009, og ble lagt ned ved utgangen av 2012.

Kategorien storbyaviser omfatter avisene Aftenposten, Bergens Tidende, Adresseavisen og Stavanger Aftenblad.

Bruk av data:
Alle data på medienorges nettsider kan fritt benyttes såfremt både originalkilde og medienorge oppgis som kilder.

I mange tilfeller har medienorge mer omfattende eller mer detaljerte data enn det som presenteres på disse nettsidene.
Har du slike spørsmål kan du henvende deg til medienorge på telefon eller e-post.

 
MEDIENORGE ©2020 medienorge@infomedia.uib.no
Personvernerklæring