Lesing av papiravis og nettavis en gjennomsnittsdag
Statistisk sentralbyrå har gjennomført mediebruksundersøkelser hvert år siden 1991 (med unntak av 1993). Undersøkelsene er i hovedsak finansiert av Kulturdepartementet og formålet er å kartlegge bruken av medier i Norge. I 1995 fikk undersøkelsene navnet Norsk mediebarometer. Spørsmål om lesing av nettaviser ble inkludert fra 2001.

medienorge presenterer her tall for lesing av avis på papir eller nett en gjennomsnittsdag. Du kan velge mellom data for hele befolkningen (alle) eller for ulike aldersgrupper.

Resultater fra andre deler av Norsk mediebarometer finner du i denne menyen. Rapport for undersøkelsen i sin helhet finner du på nettsidene hos Statistisk sentralbyrå.
hent data

Lesing av papiravis og nettavis en gjennomsnittsdag 2001 - 2016, fordelt på alle (prosent)

Type
Alle
200120022003200420052006200720082009  
PapiravisAlle (9-79 år)787777757474726865 
Papiravisenes
nettutgaver
Alle (9-79 år)101217192731343540 
Totalt papir/nettAlle (9-79 år)797980798182817778 
Type
Alle
2010201120122013201420152016  
PapiravisAlle (9-79 år)64635551494239 
Papiravisenes
nettutgaver
Alle (9-79 år)43484952545156 
Totalt papir/nettAlle (9-79 år)80797776757273 
Andre nettaviserAlle (9-79 år)------34 
Nettaviser totaltAlle (9-79 år)------65 
Avislesing totaltAlle (9-79 år)------79 
Merknader:

Andre nettaviser er f.eks. Nettavisen, NRK.no, TV2.no, E24, ABC Nyheter o.l.

Kategoriene papiravis og nettavis utelukker ikke hverandre, dvs. at lesere av papiravis også kan ha lest nettavis og omvendt.

Bruk av data:
Alle data på medienorges nettsider kan fritt benyttes såfremt både originalkilde og medienorge oppgis som kilder.

I mange tilfeller har medienorge mer omfattende eller mer detaljerte data enn det som presenteres på disse nettsidene.
Har du slike spørsmål kan du henvende deg til medienorge på telefon eller e-post.

 
MEDIENORGE ©2017 medienorge@infomedia.uib.no