Annen bruk av Internett
Statistisk sentralbyrå har gjennomført mediebruksundersøkelser hvert år siden 1991 (med unntak av 1993). Undersøkelsene er i hovedsak finansiert av Kulturdepartementet. Formålet er å kartlegge bruken av ulike medier i Norge. I 1995 fikk undersøkelsene navnet Norsk mediebarometer.

medienorge presenterer her tall for bruk av Internett knyttet til kommunikasjon, informasjonstilbud og ulike tjenester en gjennomsnittsdag. Tallene kan brytes ned på bakgrunnsvariablene kjønn, alder og utdanning. Du kan velge mellom fordelinger blant hele befolkningen og Internett-brukere ved å bruke valgmenyen til høyre.

Dette er den ene av to tabeller som viser hva vi bruker nettet til. Den andre - Mediebruk på Internett - omfatter bruk knyttet til medieinnhold og redaksjonelle tilbud.

Resultater fra andre deler av Norsk mediebarometer finner du i denne menyen. Rapport for undersøkelsen i sin helhet finner du på nettsidene hos Statistisk sentralbyrå.
hent data

Internett-brukere etter type bruk 2002 - 2019, fordelt på befolkning (prosent)

Type
Alle
2000200120022003200420052006200720082009  
E-postAlle (9-79 år) - - - 27283637414445 
Fakta, bakgrunnsstoffAlle (9-79 år) - - 1013141720222326 
Se på annonserAlle (9-79 år) - - 6781214161720 
Info om arr./restauranterAlle (9-79 år) - - 3447891113 
Bank, varekjøpAlle (9-79 år) - - 1011121719192022 
Type
Alle
2010201120122013201420152016201720182019  
E-postAlle (9-79 år)49515056555962646664 
ChatAlle (9-79 år) - - 222630 - - - - -  
TelefoniAlle (9-79 år) - - 10101114 - - - -  
Fakta, bakgrunnsstoffAlle (9-79 år)28303542414453565859 
Se på annonserAlle (9-79 år)23251923232631323534 
Info om arr./restauranterAlle (9-79 år)17181821232531323533 
Bank, varekjøpAlle (9-79 år)2426 - - - - - - - -  
BanktjenesterAlle (9-79 år) - - 2933353843464749 
KjøpevarerAlle (9-79 år) - - 486798109 
Billetter, tog, fly, etc.Alle (9-79 år) - - 455578910 
Offentlige tjenesterAlle (9-79 år) - - 689811121514 
Andre tjenesterAlle (9-79 år) - - 121417161418189 
Merknader:

Velg mellom fordelinger blant Internett-brukere og hele befolkningen. Fordelinger på utdanning gjelder aldergruppen 16-79 år.

Bruk av data:
Alle data på medienorges nettsider kan fritt benyttes såfremt både originalkilde og medienorge oppgis som kilder.

I mange tilfeller har medienorge mer omfattende eller mer detaljerte data enn det som presenteres på disse nettsidene.
Har du slike spørsmål kan du henvende deg til medienorge på telefon eller e-post.

 
MEDIENORGE ©2020 medienorge@infomedia.uib.no
Personvernerklæring