PC-bruk etter type bruk hjemme
Statistisk sentralbyrå har gjennomført mediebruksundersøkelser hvert år siden 1991 (med unntak av 1993). Undersøkelsene er i hovedsak finansiert av Kulturdepartementet. Formålet er å kartlegge bruken av ulike massemedier i Norge. I 1995 fikk undersøkelsene navnet Norsk mediebarometer. Delen om elektroniske medier er støttet av Telenor.

medienorge presenterer her tall for PC-brukere etter type bruk hjemme fra og med 1994. Du kan velge mellom tall for hele befolkningen og blant de som har brukt PC, ved å bruke valgmenyen til høyre. Du kan få tall fordelt på kjønn, alder og utdanning ved å bruke valgene til høyre. For 1994 finnes det kun totaltall.

Resultater fra andre deler av Norsk mediebarometer finner du i denne menyen. Rapport for undersøkelsen i sin helhet finner du på nettsidene hos Statistisk sentralbyrå.
hent data

PC-brukere etter type bruk hjemme 1994 - 2014, fordelt på befolkning (prosent)

Type
Alle
1990199119921993199419951996199719981999  
Daglig arbeidAlle (9-79 år) - - - - 534546 
Underholdning/spillAlle (9-79 år) - - - - 446679 
Skolearbeid/utdanningAlle (9-79 år) - - - - 223323 
Hjem/fritidAlle (9-79 år) - - - - 244478 
Tilknyttet InternettAlle (9-79 år) - - - - 112359 
Tilknyttet CD-rom-spillerAlle (9-79 år) - - - - - 13457 
Type
Alle
2000200120022003200420052006200720082009  
Daglig arbeidAlle (9-79 år)7881081414131817 
Underholdning/spillAlle (9-79 år)910111112 - - - - -  
UnderholdningAlle (9-79 år) - - - - - 1212172025 
SpillAlle (9-79 år) - - - - - 8910912 
Skolearbeid/utdanningAlle (9-79 år)4556688101112 
Hjem/fritidAlle (9-79 år)11151619192324283234 
Tilknyttet InternettAlle (9-79 år)12202022223640444562 
Tilknyttet CD-rom-spillerAlle (9-79 år)7766677889 
Type
Alle
20102011201220132014  
Daglig arbeidAlle (9-79 år)1818223030 
UnderholdningAlle (9-79 år)2932323941 
SpillAlle (9-79 år)1012121819 
Skolearbeid/utdanningAlle (9-79 år)1113151614 
Hjem/fritidAlle (9-79 år)3941394137 
Tilknyttet InternettAlle (9-79 år)6768 - - -  
Tilknyttet CD-rom-spillerAlle (9-79 år)5 - - - -  
Merknader:

Fordelinger blant PC-brukere og hele befolkningen. Fordelinger på utdanning gjelder aldergruppen 16-79 år.

Fra og med 2013 inkluderer PC-tallene også nettbrett og smarttelefon.

Bruk av data:
Alle data på medienorges nettsider kan fritt benyttes såfremt både originalkilde og medienorge oppgis som kilder.

I mange tilfeller har medienorge mer omfattende eller mer detaljerte data enn det som presenteres på disse nettsidene.
Har du slike spørsmål kan du henvende deg til medienorge på telefon eller e-post.

 
MEDIENORGE ©2020 medienorge@infomedia.uib.no
Personvernerklæring