Opplagstall norske ukeblader
Opplagstallene for ukeblader i Norge er basert på opplysninger fra Mediebedriftenes Landsforening (MBL). Tidligere ble tallene levert av Magasin- og UkepresseForeningen, men denne ble lagt ned i 2009. Foreningens aktiviteter ble overført til MBL, som også har ansvaret for opplagskontroll av medlemsbladene. Tallene omfatter alle ukeblader som er medlem i MBL, noe som gjelder de fleste av de største ukebladene i Norge. Inntil Bonniers blader ble medlemmer av Magasin- og UkepresseForeningen i 2004, innhentet medienorge også informasjon fra forlaget Bonnier Publications AS, som har stått som utgiver av flere spesialblader i Norge.

Listen over ukeblader har etter hvert fått innslag av flere spesialblader som fokuserer på ulike tema eller interesser hos leserne. Disse bladene kan skille seg ganske mye fra tradisjonelle familie- og kvinneblader, som er det mange forbinder med et typisk ukeblad.

Langt fra alle ukeblader kommer ut hver uke. Mange utgis sjeldnere, gjerne hver måned eller annenhver måned. Et ukeblad kan også ha to utgaver i uken. Utgivelsesfrekvensen varierer altså stort - fra seks utgaver i året til mer enn hundre. Fra og med 2009 viser oversikten også hvor mange utgaver per år hvert blad kommer i og hvem som er bladets utgiver.
hent data

Opplagstall norske ukeblader 2015

Tittel OpplagUtgaver/år Utgiver  
Hjemmet 145 18269 Egmont Publishing  
Familien 93 24926 Egmont Publishing  
Se og Hør 81 512102 Aller Media  
Vi over 60 74 83012 Grieg Media (Aller)  
Norsk Ukeblad 69 43553 Egmont Publishing  
Her og Nå 68 25953 Egmont Publishing  
Vi Menn 53 24877 Egmont Publishing  
Allers 51 61653 Aller Media  
Aftenposten Innsikt 44 27711 Aftenposten Forlag (Schibsted)  
Tara 43 14418 Bonnier  
Hytteliv 41 70311 Egmont Publishing  
Illustrert vitenskap 38 96618 Bonnier  
Vakre Hjem & Interiør 37 8058 Aller Media  
Bonytt 35 03414 Egmont Publishing  
Kamille 34 56426 Egmont Publishing  
Rom 123 34 40411 Egmont Publishing  
Dine Penger 34 25511 Dine Penger (Schibsted)  
Costume 33 76312 Bonnier  
Lev Landlig 33 21610 Egmont Publishing  
KK 32 22548 Aller Media  
Aftenposten Historie 30 78311 Aftenposten Forlag (Schibsted)  
Foreldre & Barn 30 26412 Egmont Publishing  
Bil 29 80610 Bilforlaget  
Boligpluss 29 05212 Bonnier  
Henne 28 8534 Aller Media  
Villmarksliv 28 20912 Egmont Publishing  
Elle 27 98612 Egmont Publishing  
Stella 26 9356 Bonnier  
Det Nye Spesial/Shape Up 26 01512 Egmont Publishing  
Det Nye 25 64516 Egmont Publishing  
Allers Spesial 24 7668 Aller Media  
Autofil 23 37111 Aller Media  
KK Living 23 2668 Aller Media  
På TV 22 11450 Aller Media  
Bo Bedre 22 08412 Bonnier  
Illustrert vitenskap Historie 21 18518 Bonnier  
Boligdrøm 20 17010 Egmont Publishing  
Topp 19 9838 Aller Media  
Kamille Puls 19 5816 Egmont Publishing  
I form 19 33518 Bonnier  
Båtmagasinet 17 77611 Aller Media  
Maison Interiør 16 7989 Egmont Publishing  
Kunst 16 1186 Aller Media  
Jeger, Hund & Våpen 16 03411 Aller Media  
Maison Mat og Vin 14 6927 Egmont Publishing  
Gjør Det selv 14 63118 Bonnier  
Jakt 14 10910 Egmont Publishing  
Alt om Fiske 11 77410 Egmont Publishing  
Computerworld 10 01741 IDG  
Reiselyst 9 89810 Zine Travel  
TV-guiden Programbladet 9 73150 Programbladet (Mentor Medier)  
Norsk Motorveteran 9 06810 Egmont Publishing  
Fri Flyt 8 8698 Fri Flyt  
Vagabond 8 8157 Vagabond Forlag  
National Geographic 8 59012 Bonnier  
Ute 8 4967 Fri Flyt  
Terrengsykkel 8 3806 Fri Flyt  
Aktiv Trening 7 82212 Bonnier  
Komputer for alle 7 07318 Bonnier  
Hjemme-PC 6 96912 Egmont Publishing  
Digital Foto 5 77918 Bonnier  
Landevei 5 0444 Fri Flyt  
Babydrøm 4 0686 Egmont Publishing  
Klatring 3 2756 Fri Flyt  
Merknader:

Fra og med 2015 inngår Vi Menns temautgaver (Vi Menn Båt, Vi Menn Bobil o.l.) i totalopplaget og antall utgaver per år.

Oversikten omfatter bare medlemmer av MBL. Det er viktig å være klar over at innmeldinger og utmeldinger i bransjeorganisasjonen vil påvirke hvilke blader det er oppgitt opplag for. At et blad forsvinner fra oversikten betyr ikke nødvendigvis at det er nedlagt. Sammenligninger mellom år må derfor gjøres med forsiktighet.

Se og Hør regnes her som ett ukeblad også etter at det gikk over fra én til to utgaver per uke høsten 2003. Dette er gjort fordi opplag for alle andre blader oppgis per utgave, og fordi Se og Hør selv regner begge utgavene i samme årgang. Hos MBL oppgis opplag for tirdags- og weekend-utgaven hver for seg.

Opplagstallene er gjennomsnitt per utgave. Oversikten omfatter også blader som kommer ut sjeldnere enn hver uke - f.eks. hver måned eller annenhver måned. Tegneserieblader er ikke inkludert.

Bruk av data:
Alle data på medienorges nettsider kan fritt benyttes såfremt både originalkilde og medienorge oppgis som kilder.

I mange tilfeller har medienorge mer omfattende eller mer detaljerte data enn det som presenteres på disse nettsidene.
Har du slike spørsmål kan du henvende deg til medienorge på telefon eller e-post.

 
MEDIENORGE ©2017 medienorge@infomedia.uib.no