TV-kanalenes seertall per år
Norsk TV-meterpanel har siden 1992 vært kilden til seertallene for norske TV-kanaler. Seermålingen har foregått elektronisk via et såkalt TV-meter installert hos norske, private husstander som har TV. Oppdragsgiverne er ulike TV-selskaper som opererer på det norske markedet.

I 2018 ble undersøkelsen endret og fikk navnet TVOV. På kanalnivå måler TVOV også direktesendinger på nett på alle typer skjermer, både i og utenfor hjemmet. Samtidig er universet for undersøkelsen endret fra personer 12 år og eldre med TV, til hele befolkningen 10-79 år. Siden TVOV inkluderer husstander uten TV, og måler seing på flere skjermer, kan seertallene for 2018 og utover ikke sammenlignes direkte med tidligere år. I tillegg til hovedutvalget for undersøkelsen har TV-seing hos barn vært målt fra starten av, men bare hjemme. Oppdragsgiverne for undersøkelsen er som før norske TV-kanaler.

Også tidligere er det gjort endringer i målingen av TV-seing. I 2014 begynte Kantar å måle seing utenfor hjemmet via bærbart utstyr. Dette bidro til økte seertall, siden TV-seing på hytta, på pub etc. nå ble inkludert. Seing utenfor hjemmet blir ikke målt for barn. I 2008 ble tidsforskjøvet seing (opptak og TV-arkiv fra siste syv dager) inkludert i målingen. Da Norsk Gallup (nå Kantar TNS) overtok målingen fra MMI i 2000, ble det gjort en rekke endringer i undersøkelsesopplegget som ga klare utslag i økt seertid - spesielt for yngre aldersgrupper (12-24 år). Tall før og etter 2000 kan derfor heller ikke sammenlignes direkte.

Her finner du norske TV-kanalers gjennomsnittlige daglige seertall per år i form av:
  • markedsandeler - kanalenes andel av seertid per døgn og ulike tider på døgnet
  • dekning (oppslutning) - andel av befolkning som har sett på kanalene per døgn
  • seertid - kanalenes gjennomsnittlig seertid per døgn
Tallene viser gjennomsnitt for personer, og kan brytes ned på ulike bakgrunnsvariabler. Nedlagte kanaler står med navnet i kursiv. Ønsker du tall for total TV-seing, gå til Samlet TV-seing per år. I TVOV måles også strømming av TV-selskapenes innhold utenom direktesendinger. Du finner TV-seing fordelt på TV-selskap og type seing her.
hent data

Kantar TNS: Markedsandeler for døgn 2018, fordelt på alle (prosent)

År
Alle
Tids-
rom
NRK1NRK2NRK3/
Super
TV2TV2
Zebra
TV2
Nyhet
TV2
Humor
TV2
Livsstil
TV2
Sport
TVNFEMMAXVOXEurosport
Norge
TV3Viasat4TV6MatkanalenAndreTotalt  
201810-79 årDøgn 30,5 5,0 2,4 19,0 1,6 3,7 0,6 1,0 0,4 7,9 2,0 2,9 2,1 1,0 3,9 1,9 1,6 0,2 12,3 100,0  
Merknader:

Det er gjort flere endringer gjennom årene både angående hvordan TV-seingen måles og hvem målingen omfatter. Begge deler har konsekvenser for andeler og seertid. Fra 2018 omfatter TV-meteret alle husholdninger, også de uten TV, og måler direktesendinger på nett på alle skjermer, både i og utenfor hjemmet. Tidligere omfattet målingen bare husstander med TV.

Fra juli 2014 begynte man å inkludere seing utenfor hjemmet - på hytten, puber etc. - i seertallene. Seingen måles ved hjelp av bærbart utstyr, og førte til klart økte seertall. Seermålingen utenfor hjemmet gjelder ikke barn. Fra og med 2008 registrerer Kantar TNS også tidsforskjøvet seing - dvs. at TV-arkiv og opptak av TV-program som sees innen 7 dager er inkludert i seertallene. Da Kantar TNS overtok ansvaret for undersøkelsen fra MMI i 2000, ble det gjort endringer angående størrelsen på utvalget , hvilke TV-apparater som var inkludert og når en skulle regnes som seer. Dette førte til en klar økning i seertiden, spesielt for unge.

Seertallene for kanaler som bare har hatt sendinger deler av året vil ligge lavere enn reelt, fordi gjennomsnittstallene baseres på registrert seertid for hele året. Dette fungerer i praksis slik at kanalene blir stående med null seertid og seere i de periodene de ikke har hatt sendinger, og dermed får lavere gjennomsnitt. For 2014 gjelder dette Canal9, i 2012 kanalen Vox, i 2010 TV 2 Bliss og Max, og i 2007 kanalene Fem, Viasat4, ZTV og NRK3. TV 2 startet sendinger i september 1992 og NRK2 i september 1996, og får dermed for lave andeler i perioden etter oppstart. TV 2s andel i perioden september-desember 1992 lå på 12-15 %.

TV 2 Filmkanalen og TV 2 Bliss ble begge nedlagt i 2015 og erstattet av kanalene TV 2 Humor og TV 2 Livsstil.

Fra og med 2010 er tidsperiodene du kan få markedsandeler for, noe endret.

Den 1.4. 1996 endret MMI beregningsmåten for markedsandeler. Tall før og etter 1996 er derfor ikke direkte sammenlignbare. Du kan likevel få sammenlignbare tall ved å hake av for 'alle år' i søkeskjemaet. Da er tallene for 1992-1995 regnet om til -96-standard, men de finnes kun for 'alle' - ikke brutt ned på ulike bakgrunnsvariabler eller tidsperioder. På samme måte kan du også få tall for dekning og seertid for alle år.

Bruk av data:
Alle data på medienorges nettsider kan fritt benyttes såfremt både originalkilde og medienorge oppgis som kilder.

I mange tilfeller har medienorge mer omfattende eller mer detaljerte data enn det som presenteres på disse nettsidene.
Har du slike spørsmål kan du henvende deg til medienorge på telefon eller e-post.

 
MEDIENORGE ©2019 medienorge@infomedia.uib.no
Personvernerklæring