TV-seing fordelt på type seing
Fra 2018 blir norske TV-kanalers seertid målt gjennom undersøkelsen TVOV. TVOV måler all TV-seing, lineært og på nett, på alle typer skjermer, både i og utenfor hjemmet. Universet for undersøkelsen er hele befolkningen 10-79 år. I tillegg måles TV-seing hos barn 2-9 år, men bare hjemme. Oppdragsgiverne for undersøkelsen er norske TV-kanaler.

Mens seertallene for norske TV-kanaler bare inkluderer direktesendinger og tidsforskjøvet seing, kan du her finne seertall for TV-selskapene fordelt på alle typer seing:
  • direktesendt - seing på direktesendinger via tradisjonelle TV-signaler eller på nett
  • tidsforskjøvet - seing på opptak eller TV-arkiv innen syv dager etter sendetidspunkt, inkludert pausing av direktesendinger i mer enn to minutter
  • video on demand - seing på TV-selskapenes nett-TV (strømming) utenom direktesendinger
Både seing på direktesendinger og med tidsforskyving kan foregå på nett, men det viser seg at dette utgjør nesten ingenting.

Du kan velge mellom seertid eller dekning (andel av befolkning). Tallene viser daglige gjennomsnitt for personer, og kan fordeles på ulike bakgrunnsvariabler. Ønsker du tall for total TV-seing, gå til Samlet TV-seing per år. Ønsker du tall for hver enkelt TV-kanal, gå til TV-kanalenes seertall per år.
hent data

Gjennomsnittlig seertid i minutter pr døgn for 2018 fordelt på alle

ÅrType
Alle
NRK
TV 2
Discovery
MTG
 
2018DirektesendtAlle 10-79 år4531218  
 TidsforskjøvetAlle 10-79 år3431  
 Video on demandAlle 10-79 år5210  
 TotaltAlle 10-79 år53372510  
Merknader:

Seertallene inkluderer direktesendinger og opptak/TV-arkiv for NRK1, NRK2 og NRK3/Super; TV 2s hovedkanal TV 2, TV 2 Zebra, TV 2 Nyhetskanalen, TV 2 Humor, TV 2 Livsstil samt TV 2s sportskanaler; Discoverys kanaler TVNorge, Fem, Max, Vox, Eurosport, de ulike Discovery-kanalene, Animal Planet og TLC Norge; MTG (nå NENT) sine kanaler TV3, Viasat 4 og TV6. Video on demand-tallene omfatter NRKs nettspillere NRK TV og Super, TV 2 Sumo, Dplay og Viafree.

Bruk av data:
Alle data på medienorges nettsider kan fritt benyttes såfremt både originalkilde og medienorge oppgis som kilder.

I mange tilfeller har medienorge mer omfattende eller mer detaljerte data enn det som presenteres på disse nettsidene.
Har du slike spørsmål kan du henvende deg til medienorge på telefon eller e-post.

 
MEDIENORGE ©2019 medienorge@infomedia.uib.no
Personvernerklæring