Tilgang til TV-signaler hjemme
Statistisk sentralbyrå har gjennomført mediebruksundersøkelser hvert år siden 1991 (med unntak av 1993). Undersøkelsene er i hovedsak finansiert av Kulturdepartementet. Formålet er å kartlegge bruken av ulike medier i Norge. I 1995 fikk undersøkelsene navnet Norsk mediebarometer.

medienorge presenterer her tall knyttet til andel av befolkningen som har tilgang til ulike TV-antennesystemer hjemme.

Resultater fra andre deler av Norsk mediebarometer finner du i denne menyen. Rapport for undersøkelsen i sin helhet finner du på nettsidene hos Statistisk sentralbyrå.
hent data

Tilgang til TV-signaler hjemme 1991 - 2017, fordelt på alle (prosent)

System
Alle
1990199119921993199419951996199719981999  
KabelAlle (9-79 år) - 2931 - 343638383839 
ParabolAlle (9-79 år) - 510 - 101415192022 
FellesantenneAlle (9-79 år) - 76 - 787675 
Ordinær antenne >1 kanalAlle (9-79 år) - 1934 - 415556525452 
System
Alle
2000200120022003200420052006200720082009  
KabelAlle (9-79 år)39424141424647504851 
ParabolAlle (9-79 år)25262830303132343534 
FellesantenneAlle (9-79 år)5555584564 
Ordinær antenne >1 kanalAlle (9-79 år)605148555546353729 -  
Digitalt bakkenettAlle (9-79 år) - - - - - - - - - 12 
System
Alle
20102011201220132014201520162017  
KabelAlle (9-79 år)4849475356556063 
ParabolAlle (9-79 år)3632323229282321 
FellesantenneAlle (9-79 år)53654 - - -  
Digitalt bakkenettAlle (9-79 år) - 25282624192524 
Merknader:

Kabel inkluderer fibernett.

Fra og med 2015 stilles det ikke lenger spørsmål om fellesantenne i undersøkelsen.

Kategorien "vanlig antenne med mer enn 1 kanal" ble tatt ut av undersøkelsen og erstattet av "digital bakkeantenne" etter overgangen til digitalt bakkenett i 2009.

Bruk av data:
Alle data på medienorges nettsider kan fritt benyttes såfremt både originalkilde og medienorge oppgis som kilder.

I mange tilfeller har medienorge mer omfattende eller mer detaljerte data enn det som presenteres på disse nettsidene.
Har du slike spørsmål kan du henvende deg til medienorge på telefon eller e-post.

 
MEDIENORGE ©2018 medienorge@infomedia.uib.no