Sendetid for norske TV-kanaler
Sendetiden for NRKs kanaler er hentet fra NRKs analyseavdeling som utarbeider programstatistikk og statistikk for bruk av radio og fjernsyn. Denne statistikken presenteres årlig i NRKs allmennkringkasterregnskap. Tallene som gjelder de kommersielle fjernsynskanalenes sendetid er hentet fra de enkelte kanalene. TV 2 gir ut egen årsmelding om virksomheten med statistikk for programvirksomhet og sendinger. TVNorge og TV3 utarbeider ikke egen programstatistikk, men kan gi informasjon om sendetimer etc.

Sendetid for norske TV-kanaler 1990 - 2010 (timer/dag)

Kanal
1990199119921993199419951996199719981999  
NRK19999101011111114 
NRK2------7566 
TV 2--79101314151616 
TVNorge--99101011131313 
TV3-81011161820172018 
Kanal
2000200120022003200420052006200720082009  
NRK115141415171718181918 
NRK26679989111617 
TV 216171717181717181817 
TVNorge15172024242424242424 
TV319202021202122222122 
Kanal
2010  
NRK119 
NRK218 
NRK36 
NRK Super13 
TV 218 
TVNorge24 
TV322 
Merknader:

NRK3 og NRK Super er inkludert f.o.m. 2010. De to kanalene deler frekvens: Barnekanalen Super sender på dagtid, mens underholdningskanalen NRK3 sender kveld/natt.

NRKs interaktive sendinger uten redaksjonelt innhold er ikke inkludert. Det samme gjelder TV 2 Interaktivs musikk- og chat-sendinger. TV-shop er ikke regnet med i TV3s sendetimer. Reklametid er ikke tatt med for TV 2, mens for TVNorge og TV3 er reklame inkludert. For alle kanaler er programinformasjon tatt med i sendetiden.

Fram til 2004 er distriktssendinger ikke med i NRKs sendetimer. Inkluderingen av distriktssendinger gir en økning i sendetiden for NRK1.

Økningen i NRK2s sendetid i 2003 skyldes hovedsaklig nye sendinger med interaktivt TV. Bare andelen med redaksjonelt innhold er regnet med her.

Bruk av data:
Alle data på medienorges nettsider kan fritt benyttes såfremt både originalkilde og medienorge oppgis som kilder.

I mange tilfeller har medienorge mer omfattende eller mer detaljerte data enn det som presenteres på disse nettsidene.
Har du slike spørsmål kan du henvende deg til medienorge på telefon eller e-post.

 
MEDIENORGE ©2017 medienorge@infomedia.uib.no