Opplagstall norske ukeblader
Opplagstallene for ukeblader i Norge er basert på opplysninger fra Mediebedriftenes Landsforening (MBL). Tidligere ble tallene levert av Magasin- og UkepresseForeningen, men denne ble lagt ned i 2009. Foreningens aktiviteter ble overført til MBL, som også har ansvaret for opplagskontroll av medlemsbladene. Tallene omfatter alle ukeblader som er medlem i MBL, noe som gjelder de fleste av de største ukebladene i Norge. Inntil Bonniers blader ble medlemmer av Magasin- og UkepresseForeningen i 2004, innhentet medienorge også informasjon fra forlaget Bonnier Publications AS, som har stått som utgiver av flere spesialblader i Norge.

Listen over ukeblader har etter hvert fått innslag av flere spesialblader som fokuserer på ulike tema eller interesser hos leserne. Disse bladene kan skille seg ganske mye fra tradisjonelle familie- og kvinneblader, som er det mange forbinder med et typisk ukeblad.

Langt fra alle ukeblader kommer ut hver uke. Mange utgis sjeldnere, gjerne hver måned eller annenhver måned. Et ukeblad kan også ha to utgaver i uken. Utgivelsesfrekvensen varierer altså stort - fra seks utgaver i året til mer enn hundre. Fra og med 2009 viser oversikten også hvor mange utgaver per år hvert blad kommer i og hvem som er bladets utgiver.
hent data

Opplagstall norske ukeblader 2017

Tittel OpplagUtgaver/år Utgiver  
Hjemmet 137 48965 Egmont Publishing  
Familien 81 21326 Egmont Publishing  
Se og Hør 70 215102 Aller Media  
Vi over 60 66 39112 Grieg Media (Aller)  
Her og Nå 63 75552 Egmont Publishing  
Norsk Ukeblad 62 62852 Egmont Publishing  
Allers 42 82352 Aller Media  
Vi Menn 41 89370 Egmont Publishing  
Aftenposten Innsikt 40 47211 Aftenposten Forlag (Schibsted)  
Hytteliv 40 18311 Egmont Publishing  
Lev Landlig 39 97310 Egmont Publishing  
Kamille 38 14917 Egmont Publishing  
Vakre Hjem & Interiør 37 6908 Aller Media  
Bonytt 36 87614 Egmont Publishing  
Tara 34 34918 Bonnier  
Aftenposten Historie 32 73612 Aftenposten Forlag (Schibsted)  
Dine Penger 32 28811 Dine Penger (Schibsted)  
Rom 123 31 10211 Egmont Publishing  
Hageliv og Uterom 30 8914 Egmont Publishing  
Illustrert Vitenskap 30 42518 Bonnier  
Bil 28 54610 Bilforlaget  
Costume 27 98912 Bonnier  
KK 27 44838 Aller Media  
Tara Hjem 26 9732 Bonnier  
Villmarksliv 24 58212 Egmont Publishing  
Stella 23 4696 Bonnier  
Foreldre & Barn 21 12812 Egmont Publishing  
På TV 21 05751 Aller Media  
Det Nye Spesial/Shape Up 21 04511 Egmont Publishing  
Autofil 20 04611 Aller Media  
Boligdrøm 19 7988 Egmont Publishing  
Illustrert Vitenskap Historie 18 28518 Bonnier  
I Form 17 93218 Bonnier  
Kamille Puls 17 1862 Egmont Publishing  
Maison Mat og Vin 16 6544 Egmont Publishing  
Maison Interiør 16 6389 Egmont Publishing  
Det Nye 16 47412 Egmont Publishing  
Boligpluss 15 59112 Bonnier  
Aftenposten mat fra Norge 15 45611 Aftenposten Forlag (Schibsted)  
Bo Bedre 15 41812 Bonnier  
Jeger, Hund & Våpen 15 02711 Aller Media  
Båtmagasinet 15 01511 Aller Media  
Gjør Det selv 13 69518 Bonnier  
Hagen for Alle 11 97310 Aller Media  
Jakt 11 87610 Egmont Publishing  
Alt om Fiske 10 01610 Egmont Publishing  
Norsk Motorveteran 9 12910 Egmont Publishing  
Computerworld 9 00233 IDG  
Vagabond 8 1037 Vagabond Forlag  
TVGuiden 7 27750 Programbladet (Mentor Medier)  
Komputer for alle 6 67018 Bonnier  
Aktiv Trening 6 52412 Bonnier  
National Geographic 6 13213 Bonnier  
SMART+ (tidligere Hjemme-PC) 5 40512 Egmont Publishing  
Digital Foto 4 83018 Bonnier  
Babydrøm 4 4312 Egmont Publishing  
All Verdens Historie 3 27314 Bonnier  
Merknader:

Fra og med 2015 inngår Vi Menns temautgaver (Vi Menn Båt, Vi Menn Bobil o.l.) i totalopplaget og antall utgaver per år.

Oversikten omfatter bare medlemmer av MBL. Det er viktig å være klar over at innmeldinger og utmeldinger i bransjeorganisasjonen vil påvirke hvilke blader det er oppgitt opplag for. At et blad forsvinner fra oversikten betyr ikke nødvendigvis at det er nedlagt. Sammenligninger mellom år må derfor gjøres med forsiktighet.

Se og Hør regnes her som ett ukeblad også etter at det gikk over fra én til to utgaver per uke høsten 2003. Dette er gjort fordi opplag for alle andre blader oppgis per utgave, og fordi Se og Hør selv regner begge utgavene i samme årgang. Hos MBL oppgis opplag for tirdags- og weekend-utgaven hver for seg.

Opplagstallene er gjennomsnitt per utgave. Oversikten omfatter også blader som kommer ut sjeldnere enn hver uke - f.eks. hver måned eller annenhver måned. Tegneserieblader er ikke inkludert.

Bruk av data:
Alle data på medienorges nettsider kan fritt benyttes såfremt både originalkilde og medienorge oppgis som kilder.

I mange tilfeller har medienorge mer omfattende eller mer detaljerte data enn det som presenteres på disse nettsidene.
Har du slike spørsmål kan du henvende deg til medienorge på telefon eller e-post.

 
MEDIENORGE ©2018 medienorge@infomedia.uib.no