medienorge

Aller

Det danske mediekonsernet Aller har 125 års fartstid i norsk ukepresse, og står bak flere av de største magasinene her til lands. Etter kjøpet av Dagbladet i 2013 ble Aller også en viktig aviseier. De seneste årene har mediekonsernet vært en sentral aktør i markedsføring- og influencermarkedet.

Virksomhet

Ukepresse
Aller er den tredje største ukeblad- og magasinutgiveren i Norge målt i antall titler, etter danske Egmont og svenske Bonnier. Aller lå lenge foran Bonnier, men antallet magasiner har gått jevnt nedover de siste årene. I 2021 ga Aller ut seks titler. Den norske virksomheten er i dag samlet i Aller Media AS, som igjen består av flere datterselskaper. I tillegg til de trykte ukebladene og magasinene er Aller også sterkt til stede på nett, og de fleste ukebladene har egne nettutgaver. Disse er samlet i appen Pling, som fungerer som en bladhylle på nett.

Se og Hør er Aller Medias største ukeblad i Norge. Nettutgaven seher.no har de siste årene hatt en stor vekst, og redaksjonen tenker nå digitalt først. I 2020 begynte Se og Hør å teste brukerbetaling på nett, og ukebladet tilbyr nå et eget nettabonnement. Det tradisjonsrike ukebladet Allers, som selskapet har gitt ut i norsk utgave helt siden 1897, har siden starten vært blant Norges største. Aller Media utgir også seniormagasinet Vi over 60 - et magasin som også befinner seg i toppen av listen over blader med størst opplag. De andre Aller-utgivelsene er KK, På TV og Vakre Hjem og Interiør. Av ukebladene Aller har lagt ned i løpet av det siste tiåret finner vi Henne og Cosmopolitan, mens andre titler, som Autofil og Jeger, hund og våpen, har funnet nye eiere.

Etter å ha opplevd kraftig vekst digitalt over lengre tid, ansatte Aller Media 80 nye medarbeidere i 2021, fordelt på alle selskapets merkevarer, deriblant Dagbladet, Se og Hør, KK og Din Side. Samme år økte Aller Medias overskudd fra 75 millioner i 2020 til 175 millioner. Det var mediedelen av selskapet som økte fortjenesten. I 2021 lanserte også Allers et eget mobilabonnement - PlussMobil - som inkluderer tilgang til pluss-innhold fra konsernets aviser og blader.

Markedsføring og nettsatsinger
Aller står bak en rekke spesialiserte nettsteder, f.eks. DinSide.no, Børsen.no, Lommelegen.no og Vi.no - en nettavis for nordmenn over 50 år. Aller kontrollerer også slankeselskapet Grete Roede og kommunikasjonsbyrået Retail House. 

Et annet satsingsområde er markedsføringstjenester, der Aller har kjøpt opp flere byråer innenfor innholdsmarkedsføring og samlet dem i byrånettverket Ahead Group. I 2019 slo Ahead Group sammen to av sine merkevarer innen kommunikasjon og reklame, Hyper og Redink, som nå går under navnet Hyper. Hyper jobber med strategi, merkevarebygging, design og teknologi. Som en del markedsføringsvirksomheten har Aller også satset på bloggere og influencere, samlet i nettverket Aller Social Club (tidligere Adlink). Aller Social Club satser også på podkaster, og tilbyr annonsering til egne og andre podkaster.

Avis
Med kjøpet av mediehuset Dagbladet i 2013 ble Aller Media en viktig aviseier i Norge. Dagbladet (inkludert Dagbladet Pluss) var Norges tredje største avis målt i netto totalopplag - 109 473 - i 2021. Selv om opplaget faller på papir, står Dagbladet meget sterkt på digitale plattformer. 

I 2017 inngikk Aller Media et samarbeid med Amedia og innloggingssystemet aID. To år senere tettet de to konsernene samarbeidet, og lanserte annonseplattformen Diar. Ved å benytte seg av informasjon om innloggede lesere skal Diar styrke konsernenes posisjon på annonsemarkedet.

Eiere

Aller-konsernet kontrolleres av den danske Aller-familien.

Historie

Carl Allers Etablissement A/S ble etablert av Carl og Laura Aller i København i 1873. Konsernet heter i dag Aller Holding A/S og kontrolleres av femte generasjon av Aller-familien. Holdingselskapet Rella (Aller baklengs) hadde en stor eierpost inntil sommeren 2015, men bare gjennom B-aksjer som ikke ga stemmerett. Aller er det klart største ukebladforlaget i hjemlandet Danmark, og også blant de største i Sverige og Finland.

Aller-konsernet har mer enn hundre års historie i Norge. Det danske ukebladet Illustreret Familie-Journal, lansert av Carl Aller i 1877, fikk helt fra begynnelsen stor utbredelse her nordpå. Det ble derfor opprettet et eget norsk forlag i 1897 for å utgi en norsk utgave under navnet Allers Familie-Journal. Ukebladet Allers har i alle år siden vært et av Norges største.

Den største ukebladsuksessen er likevel Se og Hør, som ble lansert i Norge i 1978. Høydepunktet var tidlig på 2000-tallet, da bladet solgte mer enn 400.000 eksemplarer i uken. I årene etterpå har imidlertid opplaget falt kraftig, og Se og Hør er nå forbigått av Hjemmet som Norges største ukeblad.

Foruten kjernevirksomheten - magasiner og nettsteder - har Aller tidligere også forsøkt seg på kringkasting og nye digitale kanaler. På 1990-tallet var konsernet tungt engasjert i lokalradio og -TV og eide deler av TV 2. Senere var det også involvert i riksdekkende reklamefinansiert radio i DAB-nettet - uten suksess. Andre mislykkede prosjekter var den interaktive ungdomssatsingen Moox og forsøket på å få den FM-konsesjonen P4 har nå.

I juni 2013 entret Aller det norske avismarkedet med kjøpet av mediehuset Dagbladet fra Berner Gruppen. Kjøpet omfattet både papir- og nettavisen samt tilknyttede nettsteder som Kjendis.no, 123Spill.no og Pressfire.no. Det er åpenbart på det digitale området Aller har mest å tjene på oppkjøpet. Mens papiravisen sliter, er Dagbladet.no inkl. Dagbladet Pluss et av Norges største nettsteder, og fungerer som trafikkmotor og partner for mange av Allers nettsatsinger.

I nyere tid har Aller Media måtte omstrukturere driften. Selskapet har lagt ned flere magasiner og nettsteder, i tillegg til at de har satset mer på markedsføringsbyråer og bloggnettverk. I likhet med andre ukebladkonsern har Aller kuttet i antall ansatte i ukebladredaksjonene, og i stedet satset på frilansere.

Kilder

Selskapets årsrapporter og nettsider
Mediebedriftenes Landsforening
TNS Gallup
Retriever (Atekst)
Kampanje.com