medienorge

Warner Bros. Discovery

Discovery Communications ble i 2022 til Warner Bros. Discovery, etter en sammenlåing med WarnerMedia. I Norge eier Warner Bros. Discovery TVNorge med søsterkanaler, samt flere internasjonale TV-kanaler. De siste årene før fusjonen kjøpte Discovery en rekke av de viktigste sportsrettighetene for TV, inkludert OL, og satset mye på strømmetjenesten Discovery+.

Virksomhet

Discovery har vært en viktig TV- og underholdningsaktør i  Norden siden 2013, da konsernet kjøpte SBS Nordics TV- og radiokanaler. Her til lands har Discovery eid flere TV-kanaler og to strømmetjenester, Discovery+ (tidl. Dplay) og Eurosport Player. Kjernen i det norske TV-huset er selskapet Discovery Networks Norway AS som driver kanalen TVNorge med søsterkanaler. 

TV og strømming
Discovery Norways TV-kanaler er den tredje største TV-kanalfamilien i Norge, etter NRK og TV 2. Inkludert Discovery Channel, TLC og Eurosport, hadde konsernet en samlet markedsandel i 2021 på 11,5 prosent. Den norske hovedkanalen TVNorge er landets tredje største. I tillegg kommer TVNorges norskspråklige nisjekanaler Fem, Max og Vox - rettet mot henholdsvis kvinner, menn og voksne seere. Høsten 2015 ble tilbudet utvidet med en norsk sportskanal, Eurosport Norge. Kanalene Discovery Channel og TLC er internasjonale kanaler som Discovery drev før kjøpet av SBS. 

Bare hovedkanalen TVNorge sender fra Norge. Nisjekanalene Fem, Max og Vox og Discovery-kanalene har tradisjonelt sendt fra London for å kunne følge de liberale britiske reklamereglene, men i forbindelse med Storbritannias exit fra EU i 2020, søkte Discovery om tyske kringkastingslisenser. Fra 2019 sendes disse kanalene fra Tyskland, der pengespillreklame er tillatt. Discovery tilbyr også andre TV-kanaler i Norge, bl.a. Animal Planet og Discovery Science, men disse er uten norsktilpasset reklame. 

Etter at det norske forbudet mot utenlandsk spillreklame trådte i kraft i 2021, er TV-distributørene pålagt av Medietilsynet å stoppe spillreklamen på Discovery-kanalene, noe som kan få store konsekvenser for reklameinntektene. Discovery har forsøkt å gå rettens vei for å stanse lovreguleringen. 

Discovery har satset tungt på TV-sport gjennom kjøpet av Eurosport og omfattende sportsrettigheter, blant dem europeiske OL-rettigheter 2018-2024. Konsernet tilbyr en egen strømmetjeneste for sport, Eurosport Player. Discovery Networks Norway driver også strømmetjenesten Discovery+, som ble lansert i 2014. Fra  2022 tilbyr Discovery+ et eget billigabonnement med reklame, slik også TV 2 gjør. I løpet av 2022 skal strømmetjenestene Discovery+ og HBO Max slås sammen, som følge av fusjonen mellom Discovery og WarnerMedia, som eier HBO.

Radio
Da Discovery Communications overtok selskapet SBS Nordic i 2013, fulgte det med flere radiokanaler. Hele radiovirksomheten ble allerede i 2015 solgt videre til det tyske mediekonsernet Bauer Media. Discovery gikk dermed ut av det norske radiomarkedet, vel to år etter at konsernet overtok SBS Radio Norge. Selskapet SBS Radio Norge skiftet navn til Bauer Media AS. Virksomheten omfatter Radio Norge, Kiss, Radio Rock og flere andre nasjonale DAB-kanaler. 

Eiere

Etter sammenslåingen mellom Discovery og WarnerMedia er AT&T  konsernets største eier, med 71 prosent av aksjene. AT&T er USAs største teleselskap, som med kjøpet av Time Warner i 2018 - senere omdøpt til WarnerMedia - tok et stort steg inn i mediebransjen. 29 prosent av aksjene kontrolleres av Discovery Communications' tidligere eiere: amerikanske John C. Malone og familien Newhouse. Newhouse-familien eier blant annet en omfattende portefølje med verdenskjente magasiner - som Vogue, The New Yorker, Wired m.fl. - og en rekke amerikanske aviser. John C. Malone er blant USAs rikeste, og kontrollerer et av verdens største kabelselskap, Liberty Global. 

Historie

Discovery Communications ble etablert i 1982, men virksomheten startet for alvor med lanseringen av TV-kanalen The Discovery Channel i 1985. I Norge ble kanalen tilgjengelig via kabel og parabol i 1989. Gjennom oppkjøp og videreutvikling ble selskapet bygget opp fra en enkel kanal til et internasjonalt mediekonsern med flere kanalfamilier i mer enn 220 land. Det største kanalnavnet har vært Discovery, som etter hvert har fått en rekke tematiske avleggere. I 2015 kjøpte Discovery hele Eurosport, etter å ha blitt kontrollerende eier i 2014. Discovery har også hatt store eierinteresser i TV-kanalen Oprah Winfrey Network.

Discovery Communications kjøpte i 2013 SBS Nordic - selskapet som blant annet eide TVNorge og Radio Norge - fra det tyske mediekonsernet ProsiebenSat.1 Media. Da hadde TV Norge utvidet med nisjekanalene  Fem, Max, og Vox. 

SBS Nordic var den nordiske delen av tidligere SBS Broadcasting - et amerikanskeid mediekonsern registrert i Luxembourg. Konsernet ble grunnlagt i 1990 av amerikaneren Harry Sloan og kjøpte opp en rekke europeiske TV- og radiostasjoner - inkludert TVNorge, Radio 1 og Kanal 24 (nå Radio Norge). Selskapet eide også det nordiske betal-TV-selskapet C More (Canal+). SBS Broadcasting ble i 2007 fusjonert inn i det tyske mediekonsernet ProsiebenSat.1 Media, som solgte C More året etter. SBS Broadcasting kom tidlig inn på eiersiden i TVNorge (oppstart 1988) og hadde eiermessig kontroll fra 1993. TV 2 ble imidlertid sluppet inn på eiersiden i 1997 og eide nesten halvparten av TVNorge fram til 2004, da SBS kjøpte aksjene tilbake.

Med kjøpet av SBS Nordic i 2013 overtok Discovery også en rekke radiokanaler, noe som var nytt for konsernet. Alle radiokanalene ble solgt videre til Bauer Media Group i 2015. Bauer Media Group er en av de største kommersielle radioaktørene i Europa.

Etter at strømmetjenesten Dplay (nå Discovery+) ble lansert i 2014, har Discovery satset mye på strømmetilbudet sitt. Kjøpet av OL-rettigheter og norske fotballrettigheter har vært viktig for å få nordmenn over på strømmetjenesten Eurosport Player, mens Discovery+ hovedsakelig tilbyr underholdning og reality-programmer. 

De siste årene har Discovery vært gjennom flere omstruktureringer. Høsten 2020 samlet Discovery driftsfunksjonene i Sverige, Danmark, Norge og Finland i én nordisk organisasjon, og fjernet de nasjonale topplederstillingene. I 2021 ble eierne av Discovery Communications enige med telegiganten AT&T om en sammenslåing av Discovery og WarnerMedia til et nytt, selvstendig konsern med navnet Warner Bros. Discovery. Fusjonen ble gjennomført i april 2022. 

I januar 2021 trådte det norske forbudet mot utenlandsk pengespillreklame i kraft. I tiden etter er det kun Discovery som har sendt pengespillreklame til norske seere fra utlandet, ettersom TV3 med søsterkanaler flyttet sendeapparatet fra London og hjem til Sverige. Medietilsynet har i 2022 pålagt TV-distributørene å stoppe pengespillreklamen på Discoverys kanaler Fem, Max, Vox og Eurosport Norge. Dette har Discovery jobbet aktivt mot.

Kilder

Selskapets årsrapporter og nettsider
TNS Gallup
Retriever (Atekst)
Kampanje.com
Amerikanske nettsteder
Ketil Jarl Halse & Helge Østbye (2003): Norsk kringkastingshistorie