medienorge

Discovery

I Norge utgjør Discovery Communications den tredje største TV-kanalfamilien etter NRK og TV 2. De siste årene har Discovery kjøpt en rekke av de viktigste sportsrettighetene, inkludert OL, og satser også stort på strømmetjenesten Dplay.

Virksomhet

Det amerikanske Discovery-konsernet startet som en enkel vitenskapskanal i 1985, og har siden utviklet seg til et globalt mediekonsern som er til stede i over 220 land. Discovery har vært en viktig TV- og underholdningsaktør i Norge og Norden siden 2013, da Discovery Communications kjøpte SBS Nordic fra det tyske mediekonsernet ProSiebenSat.1 Media. Her til lands driver Discovery 12 TV-kanaler og to strømmetjenester, Dplay og Eurosport Player. Kjernen i det norske TV-huset er selskapet som nå heter Discovery Networks Norway AS. 

Høsten 2020 ble det kjent at Discovery samler driftsfunksjonene i Sverige, Danmark, Norge og Finland i en nordisk organisasjon. De siste fem årene har mediekonsernet gått gjennom en omfattende omstillingsprosess. Siden 2015 er over 100 stillinger nedbemannet, mens 60 nye posisjoner - knyttet til bl. a. Dplay og sport - er på plass.

TV
I Norge utgjør Discovery Communications den tredje største TV-kanalfamilien etter NRK og TV 2, med en samlet markedsandel i 2019 - inkludert Discovery Channel, TLC og Eurosport - på 16 prosent. Den norske hovedkanalen er TVNorge, som er landets tredje største TV-kanal, etter NRK1 og TV 2s hovedkanal. I tillegg kommer TVNorges nisjekanaler Fem, Max og Vox - rettet mot henholdsvis kvinner, menn og voksne seere - samt kanaler Discovery hadde før SBS-kjøpet, i første rekke Discovery Channel og TLC. Programtilbudet er utvidet fra nonfiction - fakta, dokumentarer, infotainment og livsstil - til fiksjon og underholdning TV-serier og humorshow, men også realityserier og livsstilsprogrammer. Bare hovedkanalen TVNorge sender fra Norge. Nisjekanalene Fem, Max og Vox og Discovery-kanalene har tradisjonelt sendt fra London for å kunne følge de liberale britiske reklamereglene, men i forbindelse med Storbritannias utgang fra EU i 2020 søkte Discovery om tyske kringkastingslisenser. Fra og med 2019 sendes nisjekanalene fra Tyskland.

Høsten 2015 ble tilbudet utvidet med en norsk sportskanal, Eurosport Norge. Discovery har i tillegg satset tungt på TV-sport gjennom kjøpet av Eurosport og  omfattende sportsrettigheter, blant dem europeiske OL-rettigheter 2018-2024. Konsernet tilbyr en egen strømmetjeneste for sport, Eurosport Player. Discovery Networks Norway driver også strømmetjenesten Dplay, som gir tilgang til TV-husets kanaler og programmer på internett. Dplay ble lansert i 2014 og tilbyr et utvalg gratisvisninger i tillegg til betalt abonnement.

Discovery tilbyr også andre TV-kanaler i Norge, men disse er uten norsktilpasset reklame og rapporteres under øvrige kanaler i de offisielle norske TV-målingene. Dette gjelder bl.a. Animal Planet og Discovery Science.

Radio
Discovery Communications solgte i 2015 hele radiovirksomheten sin til det tyske mediekonsernet Bauer Media. Discovery er dermed ute av det norske radiomarkedet, vel to år etter at konsernet overtok SBS Radio Norge. Selskapet SBS Radio Norge har skiftet navn til Bauer Media AS. Virksomheten omfatter Radio Norge samt flere lokale FM-kanaler og nasjonale DAB-kanaler og nettradio.

Eiere

Discovery Communications kontrolleres av amerikanske John C. Malone og familien Newhouse. Newhouse-familien eierskap går gjennom selskapet Advance Publications, som også eier blant annet en omfattende portefølje med verdenskjente magasiner - som Vogue, The New Yorker, Wired m.fl. - og en rekke amerikanske aviser. John C. Malone er blant USAs rikeste, og kontrollerer et av verdens største kabelselskap, Liberty Global.

Historie

Det amerikanske mediekonsernet som i dag heter Discovery Communications, ble etablert i 1982, men virksomheten startet for alvor med lanseringen av TV-kanalen The Discovery Channel i 1985. I Norge ble kanalen tilgjengelig via kabel og parabol i 1989. Gjennom oppkjøp og videreutvikling ble selskapet bygget opp fra n kanal til et internasjonalt mediekonsern med flere kanalfamilier i mer enn 220 land og territorier. Det største kanalnavnet er Discovery, som etter hvert har fått en rekke tematiske avleggere. Andre er Animal Planet, TLC og Military Channel. I 2015 kjøpte Discovery hele Eurosport, etter å ha blitt kontrollerende eier i 2014. Discovery har også store eierinteresser i TV-kanalen Oprah Winfrey Network. 

Discovery Communications kjøpte i 2013 SBS Nordic - selskapet som blant annet eide TVNorge og Radio Norge - fra det tyske mediekonsernet ProsiebenSat.1 Media. De nordiske kanalene ble samlet i det nye selskapet SBS Discovery, som i 2015 ble innlemmet i Discovery Networks Northern Europe. SBS Nordic var den nordiske delen av tidligere SBS Broadcasting - et amerikanskeid mediekonsern registrert i Luxembourg. Konsernet ble grunnlagt i 1990 av amerikaneren Harry Sloan og kjøpte opp en rekke europeiske TV- og radiostasjoner - inkludert TVNorge, Radio 1 og Kanal 24 (nå Radio Norge). Selskapet eide også det nordiske betal-TV-selskapet C More (Canal+). SBS Broadcasting ble i 2007 fusjonert inn i det tyske mediekonsernet ProsiebenSat.1 Media, som solgte C More året etter.

SBS Broadcasting kom tidlig inn på eiersiden i TVNorge (oppstart 1988) og hadde eiermessig kontroll fra 1993. TV 2 ble imidlertid sluppet inn på eiersiden i 1997 og eide nesten halvparten av TVNorge fram til 2004, da SBS kjøpte aksjene tilbake.

Etter at ProsiebenSat.1 overtok eierskapet i 2007, har TVNorge utvidet med såkalte nisjekanaler Fem (2007), Max (2010) og Vox (2012) - rettet mot henholdsvis kvinner, menn og voksne. TV-huset drev også musikkanalen The Voice TV (2004-2012). TVNorge-kanalene inngår nå i Discovery Networks Norway sammen med flere andre Discovery-kanaler.

Med kjøpet av SBS Nordic i 2013 overtok Discovery også en rekke radiokanaler, noe som var nytt for konsernet. Alle radiokanalene ble solgt videre til Bauer Media Group i 2015. Bauer Media Group er en av de største kommersielle radioaktørene i Europa.

Kilder

Selskapets årsrapporter og nettsider
TNS Gallup
Retriever (Atekst)
Kampanje.com
Amerikanske nettsteder
Ketil Jarl Halse & Helge Østbye (2003): Norsk kringkastingshistorie