Metodebeskrivelse for Netto reklameomsetning i norske medier
IRM - Institutet för reklam- och mediestatistik - utarbeider statistikk basert på nettotall, dvs. tall som tar utgangspunkt i reell omsetning av reklame i mediene etter at alle rabatter er trukket fra.
IRM mottar innrapporteringer fra medieaktører i ulike brasjer med opplysninger om fakturert reklamesalg (uten merverdiavgift, produksjonskostnader og provisjon) i en gitt periode. I visse tilfeller anslår IRM verdien av reklameinntektene.
Datagrunnlaget
Dagspresse: Innsamlet materiale fra Mediebedriftenes Landsforening (MBL).
Innstikk: Statistikk fra MBL og Den Norske Fagpresses Forening (Fagpressen).
Gratisaviser: Innsamlet materiale fra 21 aktører.
Fagpresse: Omsetning og vekst basert på innsamlet materiale fra Fagpressen.
Trykte kataloger: Eniro.
Direktereklame, uadressert: Posten, Norpost, Skjetten Sportsklubb.
Direktereklame, adressert: Posten, Mediapost, Skjetten Sportsklubb.
TV: De kommersielle TV-kanalene, inklusive lokal-TV.
Radio: Innsamlet materiale fra radiobransjen.
Kino: Innsamlet materiale fra Capa og Media Direct.
Internett: Fra INMA og MBL/Nettforum.
Utendørsreklame: Clear Channel, JCDecaux, Screen og Cart.
Du kan lese mer om reklamestatistikk i medienorges nyhetsbrev "Medieøkonomi - tall og kilder".
Kilde: IRM - Institutet för reklam- och mediestatistik