
Samlet opplag inkluderer ikke rene nettaviser - heller ikke avisens søndagsutgaver. Fra og med 2014 er betalt, digitalt opplag for avisenes nettutgaver inkludert. I 2018 ble opplagsreglene endret slik at opplag oppgis for et halvår om gangen og en større andel av salg med rabatt telles med. I denne oversikten brukes opplag for andre halvår hvert år. VG+ er lagt til Høsts totalopplag fra og med 2017. 2018-opplaget er utarbeidet av medienorge da Avisåret 2018 ikke inkluderte opplagstall. Endringene bidrar til en klar økning av totalopplaget.
Se sammenlignbare opplagstall for Norge og de andre nordiske landene hos Nordicom.
Antall aviser og samlet opplag 1952 - 2019
1952 | 1966 | 1969 | 1978 | 1984 | 1987 | 1990 | 1993 | 1996 | 1999 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Antall aviser | 227 | 193 | 191 | 211 | 219 | 216 | 202 | 209 | 220 | 223 | |
Opplag i 1000 | 1 755 | 1 962 | 2 069 | 2 447 | 2 780 | 3 048 | 3 128 | 3 163 | 3 140 | 3 146 |
2000 | 2001 | 2002 | 2003 | 2004 | 2005 | 2006 | 2007 | 2008 | 2009 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Antall aviser | 218 | 217 | 217 | 222 | 225 | 225 | 228 | 228 | 228 | 225 | |
Opplag i 1000 | 3 103 | 3 094 | 3 072 | 3 051 | 3 010 | 2 939 | 2 867 | 2 843 | 2 763 | 2 659 |
2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Antall aviser | 226 | 228 | 227 | 229 | 230 | 228 | 227 | 223 | 223 | 218 | |
Opplag i 1000 | 2 572 | 2 501 | 2 421 | 2 230 | 2 150 | 2 041 | 2 018 | 2 141 | 2 322 | 2 317 |
Oversikten gjelder trykte aviser og deres betalte opplag på papir og nett. Den omfatter kun publikasjoner som regnes som avis i henhold til Sigurd Høsts avisdefinisjon. Enkelte medlemmer av MBL og LLA vil derfor ikke være inkludert i oversiktene.
VG Pluss er inkludert i opplagstallene fra 2017. Sammen med endringen i opplagsreglene bidrar dette til en klar økning i totalopplaget.
Fra og med 2014 er totalopplaget basert på samlet nettoopplag (papiropplag pluss digitale abonnement og kjøp av digitale utgaver). Fra 2018 beregnes opplagstallene per halvår i stedet for helår, og det er anledning til å ta med en større andel av aviser som er solgt med rabatt. I oversikten her brukes opplag for andre halvår hvert år.
Enkelte tall er i 2011 revidert bakover i tid på bakgrunn av endringer Sigurd Høst har foretatt i nyere rapporter. Dette gjelder konkret aviser som er tatt ut av materialet eller nye som er tatt inn, med tilbakevirkende kraft. For de årene der Høst selv ikke har publisert reviderte tall, er det brukt estimater basert på tidligere publiserte data.
I mange tilfeller har medienorge mer omfattende eller mer detaljerte data enn det som presenteres på disse nettsidene.
Har du slike spørsmål kan du henvende deg til medienorge på telefon eller e-post.
