Avisenes digitale inntekter og kostnader er til og med 2010 inkludert for aviser der den digitale virksomheten ikke er skilt ut i eget selskap. Fra og med 2011 er også inntekter og kostnader fra nettaviser i eget selskap tatt med.
Det er viktig å være oppmerksom på at måten avisene organiserer virksomheten sin på, vil påvirke økonomitallene. Det kan variere mellom avisene i hvilken grad budtjenester, trykkerier etc. er skilt ut som egen virksomhet og dermed ikke er inkludert i regnskapet for selve avisselskapet.
Til høyre kan du velge ett eller flere år du ønsker informasjon for.
Økonomitall for norske aviser 2013 (mill. NOK)
2013 | ||
---|---|---|
Annonser | 7 186 | |
Herav digitalt | 1 335 | |
Abonnement | 4 185 | |
Løssalg | 2 059 | |
Herav digitalt | 141 | |
Andre inntekter | 625 | |
Totale driftsinntekter | 14 054 | |
Lønn | 5 017 | |
Prod.- og admin.kostnader | 8 128 | |
Sum driftskostnader | 13 145 | |
Ordinære avskrivninger | 159 | |
Tap på krav | 26 | |
Totale driftskostnader | 13 330 | |
Driftsresultat | 724 | |
Finansinntekter | 732 | |
Finanskostnader | 43 | |
Ekstraord. inntekter | 17 | |
Ekstraord. kostnader | 1 | |
Resultat før støtte | 1 430 | |
Tilskudd | 307 | |
Resultat etter støtte | 1 737 | |
Skatter | 374 | |
Over-/underskudd | 1 364 | |
Aviser med overskudd | 170 | |
Aviser med underskudd | 46 | |
Antall aviser totalt | 216 | |
Opplag i 1000 | 2 180 |
Organisering av selskaper og tjenester knyttet til hver avis kan påvirke hvordan inntekter og kostnader blir rapportert.
Digitale inntekter og kostnader for nettaviser som ikke er skilt ut i eget selskap er inkludert til og med 2010. Fra 2011 er også inntekter og kostnader for nettaviser i eget selskap tatt med. Det medfører økte inntekter og kostnader fra dette året.
Perioden 1995-2002 omfatter aviser som har rapportert inn til Medietilsynet, mens det for perioden 2003-2007 er hentet inn tall for praktisk talt alle aviser. Aviser som ikke har rapportert inn er små og gir marginale utslag i regnskapstallene.
Opplagstall gjelder foregående år, fordi de er grunnlagett for tildeling av pressestøtte det aktuelle regnskapsåret.
I mange tilfeller har medienorge mer omfattende eller mer detaljerte data enn det som presenteres på disse nettsidene.
Har du slike spørsmål kan du henvende deg til medienorge på telefon eller e-post.