Lesing av papiravis fordelt på antall aviser
Statistisk Statistisk sentralbyrå har gjennomført mediebruksundersøkelser hvert år siden 1991 (med unntak av 1993). Undersøkelsene er i hovedsak finansiert av Kulturdepartementet. Formålet er å kartlegge bruken av ulike massemedier i Norge. I 1995 fikk undersøkelsen navnet Norsk mediebarometer.

Fra disse undersøkelsene tilbyr medienorge tall knyttet til avislesing fordelt på antall aviser. Disse tallene kan brytes ned på bakgrunnsvariablene kjønn, alder og utdanning fra og med 1995, men finnes for alle år for hele utvalget.

Resultater fra undersøkelsen i sin helhet finner du på nettsidene hos Statistisk sentralbyrå.
hent data

Antall papiraviser lest, fordelt på alle (prosent)

Type
Alle
1990199119921993199419951996199719981999  
Ingen avisAlle (9-79 år) - 1616 - 151618161919 
1 avisAlle (9-79 år) - 3435 - 363637383837 
2 aviserAlle (9-79 år) - 3030 - 303130292727 
3 aviser eller flereAlle (9-79 år) - 2019 - 201816171716 
Type
Alle
2000200120022003200420052006200720082009  
Ingen avisAlle (9-79 år)23222323252626283235 
1 avisAlle (9-79 år)35353638373639403634 
2 aviserAlle (9-79 år)26292525242424222120 
3 aviser eller flereAlle (9-79 år)1614161314131110119 
Type
Alle
2010201120122013201420152016201720182019  
Ingen avisAlle (9-79 år)36374549515861687073 
1 avisAlle (9-79 år)38372929292525222018 
2 aviserAlle (9-79 år)1819181514129887 
3 aviser eller flereAlle (9-79 år)9877655332 
MERK:

Fordelinger på utdanning gjelder aldersgruppen 16-79 år.

Bruk av data:
Alle data på medienorges nettsider kan fritt benyttes såfremt både originalkilde og medienorge oppgis som kilder.

I mange tilfeller har medienorge mer omfattende eller mer detaljerte data enn det som presenteres på disse nettsidene.
Har du slike spørsmål kan du henvende deg til medienorge på telefon eller e-post.

 
MEDIENORGE ©2021 medienorge@infomedia.uib.no
Personvernerklæring