Antall PFU-klager totalt
Pressens Faglige Utvalg (PFU) er opprettet av Norsk Presseforbund og har til formål å overvåke og fremme den etiske og faglige standarden i norsk presse. Som ledd i dette arbeidet vurderer PFU klager vedrørende norsk presses atferd og avgir uttalelser som offentliggjøres. På PFUs egne nettsider finner du en database med nærmere omtale av klagesaker som har endt med uttalelse.
Nedenfor finner du en oversikt over antall klager og resultat av klagesaker behandlet av PFU fra og med 1989. Totaltallene i tabellen omfatter også klager knyttet til uke- og fagblader, TV og radio. En og samme sak kan ha flere klager. Fra og med 2015 oppgir PFU i slike tilfeller to tall. Tall i parentes angir antall klager, mens det ordinære tallet angir antall saker som har endt med brudd, frifinnelser osv.
Vil du se en oversikt over klager for spesifikke aviser, kan du gå til PFU-klager aviser. Klager som gjelder radio og TV finner du under PFU-klager radio/TV, mens klagetall for uke- og fagpresse ligger under PFU-klager uke- og fagpresse.
Behandlede klager 1989 - 2022
1989 | 1990 | 1991 | 1992 | 1993 | 1994 | 1995 | 1996 | 1997 | 1998 | 1999 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Innkomne klager | 124 | 166 | 172 | 179 | 184 | 171 | 190 | 176 | 161 | 208 | 218 | |
Behandlede klager | 123 | 146 | 159 | 184 | 185 | 165 | 184 | 158 | 133 | 188 | 231 | |
Antall uttalelser | 38 | 68 | 77 | 94 | 76 | 91 | 92 | 83 | 77 | 110 | 127 | |
Brudd | 24 | 50 | 44 | 54 | 45 | 45 | 34 | 39 | 33 | 40 | 51 | |
Kritikk | 7 | 4 | 4 | 8 | 6 | 5 | 7 | 8 | 3 | 4 | 13 | |
Ikke brudd | 12 | 21 | 34 | 57 | 44 | 42 | 51 | 36 | 41 | 66 | 63 | |
Forenklede frifinnelser | 46 | 34 | 36 | 36 | 43 | 22 | 15 | 15 | 3 | 17 | 20 | |
Påstand mot påstand | - | - | - | - | - | 2 | - | - | - | - | - | |
Minnelig ordning/trukket | 10 | 7 | 5 | 14 | 19 | 19 | 37 | 30 | 38 | 43 | 42 | |
Avvist, henlagt | 28 | 34 | 41 | 39 | 40 | 32 | 40 | 30 | 15 | 18 | 42 |
2000 | 2001 | 2002 | 2003 | 2004 | 2005 | 2006 | 2007 | 2008 | 2009 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Innkomne klager | 202 | 216 | 207 | 183 | 267 | 253 | 255 | 314 | 268 | 292 | |
Behandlede klager | 222 | 216 | 188 | 179 | 261 | 261 | 247 | 294 | 277 | 285 | |
Antall uttalelser | 132 | 134 | 123 | 113 | 155 | 146 | 134 | 165 | 130 | 129 | |
Brudd | 52 | 48 | 41 | 55 | 64 | 48 | 49 | 75 | 57 | 51 | |
Kritikk | 7 | 7 | 10 | 7 | 7 | 16 | 6 | 6 | 3 | 10 | |
Ikke brudd | 72 | 79 | 72 | 51 | 84 | 82 | 79 | 84 | 70 | 68 | |
Forenklede frifinnelser | 23 | 31 | 21 | 29 | 41 | 53 | 56 | 66 | 71 | 77 | |
Minnelig ordning/trukket | 34 | 30 | 31 | 24 | 36 | 32 | 35 | 40 | 49 | 48 | |
Avvist, henlagt | 33 | 21 | 12 | 13 | 29 | 30 | 22 | 23 | 27 | 31 |
2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Innkomne klager | 284 | 354 | 357 | 377 | 427 | 500 | 424 | 417 | 493 | 575 | |
Behandlede klager | 291 | 339 | 374 | 364 | 406 | 406 | 351 | 280 | 335 | 263 | |
Antall uttalelser | 145 | 151 | 148 | 142 | 131 | 142 | 124 | 104 | 122 | 100 | |
Brudd | 50 | 57 | 62 | 64 | 46 | 65 (67) | 49 (55) | 49 (53) | 45 (48) | 37 | |
Kritikk | 13 | 10 | 9 | 8 | 7 | 18 (21) | 16 (18) | 18 | 24 (26) | 14 | |
Ikke brudd | 82 | 84 | 77 | 70 | 78 | 59 (60) | 59 | 37 (39) | 53 (54) | 49 | |
Forenklede frifinnelser | 67 | 109 | 117 | 146 | 194 | 203 | 171 | 129 | 151 | 97 | |
Minnelig ordning/trukket | 48 | 39 | 55 | 32 | 27 | 55 | 48 | 41 | 56 | 56 | |
Avvist, henlagt | 31 | 40 | 54 | 44 | 54 | 81 | 94 | 84 | 158 | 287 |
2020 | 2021 | 2022 | ||
---|---|---|---|---|
Innkomne klager | 729 | 777 | 653 | |
Behandlede klager | 251 | 251 | 227 | |
Antall uttalelser | 121 | 135 | 101 | |
Brudd | 36 | 59 | 39 | |
Kritikk | 20 | 14 | 10 | |
Ikke brudd | 67 | 71 | 52 | |
Forenklede frifinnelser | 128 | 107 | 126 | |
Minnelig ordning/trukket | 31 | 48 | 39 | |
Avvist, henlagt | 403 | 432 | 321 |
Merk:
Økningen i antall avviste klager fra 2020 skyldes at flere klager blir registrert sammenlignet med tidligere år. Avviste klager oppfyller som regel ikke de formelle kravene som PFU stiller, slik som samtykke fra den eller de som er omtalt i saken, eller klagen er ufullstendig, utenfor mandat o.l.
En redaksjon kan bare felles eller frifinnes én gang i samme sak, selv om det er kommet inn flere klager i saken. Derfor stemmer noen ganger ikke antall klager overens med antall frifinnelser, fellelser etc. I 2015-2018 valgte PFU å presentere to tall i slike tilfeller: ett som angir antall saker og et annet tall i parentes som angir antall klager. Før 2015 ble bare antall klager oppgitt. Det kan medføre at redaksjoner er oppført med flere brudd enn reelt.
Fra og med 2015 er avviste og henlagte klager ikke lenger inkludert i antall behandlede klager. Dette gjør at andelen behandlede klager fra og med 2015 er lavere enn tidligere år.
Alle klager som gjennomgår full behandling i utvalget ender med en uttalelse fra PFU. En uttalelse kan enten konkludere med fellelse - 'brudd' eller 'kritikk' - eller med 'ikke brudd'. Med brudd menes brudd på god presseskikk, mens kritikk brukes i saker der mangelen på god presseskikk ikke er et klart regelbrudd. En forenklet frifinnelse har ikke gjennomgått full behandling. Se metodebeskrivelsen for mer informasjon.
Ikke alle klager blir nødvendigvis behandlet det året de kommer inn til PFU. Antall mottatte klager kan derfor være ulikt antall behandlede.