medienorge

Bruk av lydmedier en gjennomsnittsdag

Statistisk sentralbyrå har gjennomført mediebruksundersøkelser hvert år siden 1991 (med unntak av 1993). Undersøkelsene er i hovedsak finansiert av Kulturdepartementet. Formålet er å kartlegge bruken av ulike medier i Norge. I 1995 fikk undersøkelsene navnet Norsk mediebarometer.

Her finner du tall for bruk av lydmedier (unntatt radio) en gjennomsnittsdag. Lydmedier omfatter i Norsk mediebarometer vinylplater og CD-er, etter hvert også MP3-spillere, nedlastede eller strømmede lydfiler fra internett, samt lydbøker (fra 2008) og podkast (fra 2016). I menyen til høyre kan du velge mellom tall for andel av befolkningen som har brukt lydmedier, eller hvor mye tid som er brukt. Du kan også velge å få dataene fordelt på bakgrunnsvariabler som kjønn, alder etc..

Resultater fra andre deler av Norsk mediebarometer finner du i denne menyen. Rapport for undersøkelsen i sin helhet finner du på nettsidene hos Statistisk sentralbyrå.

hent data

Andel som har brukt lydmedier en gjennomsnittsdag, fordelt på alle (prosent)

Alle
1990199119921993199419951996199719981999  
Alle (9-79 år)-4338-443837414244 
Alle
2000200120022003200420052006200720082009  
Alle (9-79 år)50474945474543434241 
Alle
2010201120122013201420152016201720182019  
Alle (9-79 år)42384041393837505155 
Alle
20202021  
Alle (9-79 år)5758 

Merk:

I 2020 har SSB gjort endringer i inndelingen av landsdeler og familiefase.

Fordelinger på yrke og utdanning omfatter aldergruppen 16-79 år.