medienorge
Medienorge finansieres av Kulturdepartementet og deltar
		i et nordisk samarbeid via informasjonsnettverket Nordicom. Institutt for informasjons- og medievitenskap ved
		Universitetet i Bergen har det faglige og administrative ansvaret for prosjektet.

Reklameomsetning via mediebyråer

Statistikken nedenfor er basert på tall fra Mediebyråforeningen, som ble opprettet i 2011. Foreningen omfatter de største mediebyråene i Norge, og utarbeider statistikk for netto reklameomsetning fordelt på mediegrupper, inkludert internett. Forløperen til Mediebyråforeningen var Mediebyråenes Interesseorganisasjon (MIO), som ble lagt ned våren 2011.

Statistikken er basert på fakturert omsetning og tar hensyn til rabatter. Tallene står for den delen av av reklameomsetningen som går via de store mediebyråene, og inkluderer ikke annonser som annonsørene plasserer direkte i f.eks. aviser, ukeblader eller TV-kanaler. Heller ikke rubrikkannonser, som har utgjort en viktig del av avisenes annonseinntekter, er med i tallene.

Sammenlignet med IRMs tall for det norske annonsemarkedet, utgjør statistikken nedenfor litt under halvparten av det totale markedet. I tillegg varierer det sterkt mellom ulike medier hvor stor andel av annonseomsetningen som går via mediebyrå. Sammenligninger mellom medienes annonseomsetning kan derfor gi et skjevt inntrykk.

Fra og med 2012 er det gjort visse endringer i rapporteringen. Viktigst er at deler av dagspressens og magasinenes innstikk er flyttet fra Dagspresse og Ukepresse/magasiner til Direktereklame. Man bør derfor være forsiktig med å sammenligne nye og eldre tall for disse kategoriene.

hent data

Reklameomsetning via mediebyråer 1997 - 2022 (1000 kr)

Mediegruppe
1990
1991
1992
1993
1994
1995
1996
1997
1998
1999
 
Dagspresse-------2 232 2402 305 3172 151 717 
Ukepresse/magasiner-------380 199393 353413 193 
Fagpresse-------113 463131 256116 868 
TV-------1 389 4501 542 1931 590 498 
Radio-------204 148257 665269 059 
Internett-------3 92219 82234 131 
Kino-------53 74061 42260 757 
Utendørs/plakat-------93 991107 018147 561 
Andre medier-------37 23356 87958 226 
Total medieomsetning-------4 508 3864 874 9254 842 010 
Mediegruppe
2000
2001
2002
2003
2004
2005
2006
2007
2008
2009
 
Dagspresse2 290 1372 148 0641 894 9571 941 6642 050 9132 144 7372 217 8092 413 4692 399 0822 006 598 
Ukepresse/magasiner431 518463 179418 440428 271433 280422 552385 865405 056382 487289 372 
Fagpresse121 481113 10693 08882 91876 84977 13397 590102 272104 06280 355 
TV1 775 4771 755 8081 754 9651 822 5141 854 9832 057 2882 241 3032 347 8572 420 5852 052 019 
Radio287 556244 592210 531213 950248 392277 861261 625301 609336 036295 945 
Internett97 29379 355110 465161 620219 455355 382556 793780 184940 073865 938 
Kino54 01750 46962 15364 37660 38358 21056 21369 17170 76341 220 
Utendørs/plakat165 425175 170188 773216 523234 878245 263257 227285 752367 326309 255 
Direktereklame-----193 376418 749598 480724 738666 449 
Andre medier111 493124 88675 194111 729111 59153 37479 32282 107125 887102 587 
Total medieomsetning5 334 3975 154 6294 808 5665 043 5655 290 7245 885 1766 572 4967 385 9577 871 0396 709 738 
Mediegruppe
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
 
Dagspresse2 061 0411 894 2471 672 3261 490 9061 233 275944 152730 132660 326603 390519 966 
- riksaviser--596 842572 695368 937----- 
- region- og lokalaviser--1 075 484918 211864 338----- 
Ukepresse/magasiner299 055371 732289 111245 998221 380151 563128 138103 66385 78767 538 
Fagpresse63 20364 04959 77654 23840 69433 72029 39630 24730 70428 517 
TV2 315 5912 870 9123 132 8583 330 5943 410 7033 401 3343 506 9823 758 4903 588 0603 461 179 
Radio319 012334 837356 352371 840387 570405 182383 002425 990380 252348 633 
Internett969 9091 130 9311 422 4301 846 0432 396 7152 652 1072 985 0843 267 4183 540 8053 549 477 
- display--1 120 5091 278 2901 481 7711 067 760832 9741 349 2821 348 6181 342 615 
- mobil--60 337202 181372 673322 111267 515302 280308 744271 826 
- video--33 60291 312174 827188 161248 721393 761468 725496 584 
- søk--207 982274 260367 444391 037470 243592 577672 305679 987 
- programmatisk-----408 162693 962--- 
- sosiale medier-----274 876471 669629 518742 413758 465 
Kino62 13868 19061 00662 24048 29063 00892 164108 483138 965141 496 
Utendørs/plakat303 761359 682375 394404 552363 027407 854447 468568 025758 072608 157 
Direktereklame732 180800 062997 2991 117 909989 844935 973789 764788 580556 633846 889 
Andre medier124 258130 49364 93457 37146 241107 68675 96942 28596 74288 081 
Total medieomsetning7 250 1488 025 1358 431 4868 981 6919 137 7399 102 5799 168 0999 753 5079 779 4109 659 933 
- av dette programmatisk-------771 338837 681874 535 
Mediegruppe
2020
2021
2022
 
Dagspresse377 762397 157358 192 
Ukepresse/magasiner47 69249 02843 212 
Fagpresse24 71322 65124 824 
TV3 075 8853 376 0483 277 055 
Radio325 572410 948432 146 
Podkast14 53630 78530 557 
Internett3 395 0314 292 9904 254 905 
- display1 485 8841 806 9861 780 497 
- video499 928635 977640 100 
- søk629 144699 308700 394 
- sosiale medier767 1911 124 7821 107 052 
- influencer12 88425 93726 862 
Kino59 93882 212133 608 
Utendørs/plakat389 462511 275664 200 
Direktereklame680 004613 153585 093 
Andre medier137 82536 86252 305 
Total medieomsetning8 528 4209 823 1099 856 097 
- av dette programmatisk871 2751 213 6421 210 867 

Merk:

Mediebyråforeningen omfatter per 2022 følgende mediebyråer: Carat Norge AS, IUM AS, MediaCom Norway, Wavemaker AS, Atyp AS, OMD AS, PhD Norway og RED Media Consulting AS. Hvilke mediebyråer som inngår i statistikken, kan variere noe fra år til år.

Tallene gjelder netto utfakturert medieomsetning (etter alle rabatter, men før eventuell byråprovisjon) og omfatter kun annonsering som går via et mediebyrå - ikke annonser som plasseres direkte hos de enkelte mediene, som for eksempel rubrikkannonser.

Omsetning for dagspresse omfatter papiraviser. Nettavisenes omsetning rapporteres under Internett.

Fra og med 2012 er det gjort visse forskyvninger mellom kategoriene, bl.a. er avisenes og magasinenes DM-distribusjon (DM: direkte markedsføring) flyttet fra Dagspresse og Ukepresse/magasiner til Direktereklame.

Fra og med 2005 er direktereklame inkludert i statistikken. Dette fører til en økning i totalomsetningen.