Mediebruk på mobiltelefon
Statistisk sentralbyrå har gjennomført mediebruksundersøkelser hvert år siden 1991 (med unntak av 1993). Undersøkelsene er i hovedsak finansiert av Kulturdepartementet. Formålet er å kartlegge bruken av ulike medier i Norge. I 1995 fikk undersøkelsene navnet Norsk mediebarometer.
I 2022 ble undersøkelsen utvidet og endret, slik at dataene ikke er helt sammenlignbare med tidligere år. Utvalget som besvarte undersøkelsen er doblet, og det er lagt til en ny alderskategori: 80 år og eldre. Utvidelsen i alder innvirker på resultatene, siden eldre generelt bruker mer tradisjonelle medier enn yngre. I tillegg har spørreskjema på nett erstattet telefonintervju som hovedmetode for datainnsamling, og selve spørreskjemaet har gjennomgått flere endringer.
Her finner du tall for mediebruk på mobiltelefonen en gjennomsnittsdag fra og med 2017. Du kan velge tall for befolkningen totalt eller fordelt på ulike bakgrunnsvariabler.
Resultater fra andre deler av Norsk mediebarometer finner du i denne menyen. Rapport for undersøkelsen i sin helhet finner du på nettsidene hos Statistisk sentralbyrå.
Mediebruk på mobiltelefon, fordelt på alle (prosent)
Type | Alle | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Internett | Alle (9-79 år) | - | - | - | - | - | - | - | 77 | 85 | 85 | |
Musikk | Alle (9-79 år) | - | - | - | - | - | - | - | 42 | 44 | 49 | |
Radio | Alle (9-79 år) | - | - | - | - | - | - | - | 7 | 10 | 10 | |
TV | Alle (9-79 år) | - | - | - | - | - | - | - | 7 | 8 | 9 | |
Avis | Alle (9-79 år) | - | - | - | - | - | - | - | 52 | 53 | 58 | |
Video | Alle (9-79 år) | - | - | - | - | - | - | - | 29 | 34 | 35 | |
Sosiale medier | Alle (9-79 år) | - | - | - | - | - | - | - | 64 | 74 | 74 | |
Videotelefoni | Alle (9-79 år) | - | - | - | - | - | - | - | 15 | 12 | 14 | |
Type | Alle | 2020 | 2021 | 2022 | |
---|---|---|---|---|---|
Internett | Alle (9 år+/-79 år) | 85 | 86 | - | |
Musikk | Alle (9 år+/-79 år) | 50 | 50 | - | |
Radio | Alle (9 år+/-79 år) | 10 | 9 | - | |
TV | Alle (9 år+/-79 år) | 12 | 12 | 13 | |
Avis | Alle (9 år+/-79 år) | 60 | 61 | 61 | |
Video | Alle (9 år+/-79 år) | 42 | 42 | 43 | |
Sosiale medier | Alle (9 år+/-79 år) | 74 | 73 | 70 | |
Videotelefoni | Alle (9 år+/-79 år) | 18 | 17 | - | |
Merk:
Fra og med 2022 er aldersutvalget for undersøkelsen endret fra 9-79 år til 9 år pluss. Inkluderingen av personer fra 80 år og oppover har innvirkning på resultatene, siden eldre generelt bruker mer tradisjonelle medier enn yngre. Samtidig er utvalget for undersøkelsen doblet i størrelse og spørreskjema på nett har erstattet telefonintervju som hovedmetode for innsamling av data. Spørreskjemaet er også endret i forhold til tidligere år.
Fra 2022 skilles det ikke lengre mellom smarttelefon og mobiltelefon.
Fordelinger på utdanning omfatter aldergruppen 16 år og eldre.