
Statistikken bygger på innrapportering fra medieaktørene og viser annonsørenes faktiske reklameinvesteringer i ulike medier, etter at rabatter er trukket fra - såkalte nettotall. Tall for Internett leveres av INMA - Interesseorganisasjonen for interaktiv markedsføring - i samarbeid med MBL Nettforum. Internett inkluderer merkevareannonser hos nettaviser og andre nettsteder, rubrikkannonser, søkerordannonsering, nettkataloger, nett-TV (fra 2013) og sosiale medier (fra 2015). Tall for søkeordannonsering er utarbeidet i samarbeid med Google. Merkevareannonsering på mobile plattformer er tatt med under Internett fra 2012. Detaljerte fordelinger for de ulike kategoriene under Internett finnes i IRMs rapporter.
IRM publiserer kvartalsvise og årlige rapporter om det norske og nordiske reklamemarkedet. Mer informasjon er å finne på IRMs nettsider.
Netto reklameomsetning i norske medier 2005 - 2019, løpende priser (mill NOK)
Løpende priser | 2005 | 2006 | 2007 | 2008 | 2009 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Papiravis totalt | 6 658 | 7 101 | 8 002 | 7 740 | 6 424 | |
- dagspresse | 6 138 | 6 528 | 7 366 | 7 063 | 5 819 | |
- innstikk | 388 | 423 | 465 | 501 | 460 | |
- gratisaviser | 132 | 150 | 171 | 176 | 145 | |
Ukepresse/magasiner | 626 | 633 | 649 | 644 | 508 | |
Fagpresse | 514 | 541 | 567 | 592 | 539 | |
Trykte kataloger | 1 238 | 1 127 | 871 | 716 | 571 | |
Direktereklame | 2 735 | 2 619 | 2 619 | 2 572 | 2 293 | |
TV | 2 648 | 2 912 | 3 049 | 3 162 | 2 793 | |
Radio | 500 | 498 | 547 | 581 | 504 | |
Kino | 111 | 112 | 127 | 143 | 115 | |
Internett | 1 532 | 2 200 | 3 109 | 3 500 | 3 518 | |
Utendørs | 424 | 427 | 494 | 532 | 481 | |
Totalt | 16 988 | 18 171 | 20 032 | 20 180 | 17 746 |
Løpende priser | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Papiravis totalt | 6 684 | 6 697 | 6 280 | 5 853 | 4 905 | 3 978 | 3 223 | 2 783 | 2 562 | 2 298 | |
- dagspresse | 6 074 | 6 093 | 5 651 | 5 143 | 4 314 | 3 473 | 2 839 | 2 467 | 2 223 | 1 989 | |
- innstikk | 471 | 464 | 512 | 509 | 403 | 365 | 261 | 209 | 241 | 231 | |
- gratisaviser | 139 | 140 | 117 | 201 | 188 | 140 | 123 | 107 | 98 | 78 | |
Ukepresse/magasiner | 547 | 585 | 547 | 486 | 400 | 326 | 279 | 227 | 188 | 153 | |
Fagpresse | 559 | 505 | 499 | 482 | 442 | 422 | 385 | 370 | 350 | 334 | |
Trykte kataloger | 338 | 198 | 118 | 74 | 54 | 41 | 29 | 12 | - | - | |
Direktereklame | 2 264 | 2 440 | 2 329 | 2 099 | 2 072 | 1 941 | 1 863 | 1 702 | 1 471 | 1 334 | |
TV | 3 059 | 3 380 | 3 642 | 3 829 | 3 807 | 3 867 | 3 941 | 3 953 | 3 789 | 3 616 | |
Radio | 561 | 559 | 602 | 593 | 715 | 764 | 739 | 694 | 618 | 553 | |
Kino | 139 | 147 | 156 | 147 | 130 | 138 | 160 | 173 | 204 | 222 | |
Internett | 3 919 | 4 355 | 4 804 | 5 564 | 6 676 | 7 545 | 7 931 | 9 161 | 10 648 | 11 770 | |
Utendørs | 506 | 567 | 582 | 594 | 557 | 589 | 637 | 738 | 724 | 778 | |
Totalt | 18 575 | 19 433 | 19 559 | 19 720 | 19 758 | 19 611 | 19 187 | 19 812 | 20 554 | 21 058 |
Tall for fagpresse gjelder trykt fagpresse.
Faste priser er basert på 2005-verdi.
Estimater for reklameomsetning i sosiale medier er inkludert fra og med 2015.
Datagrunnlaget for beregning av omsetning for radio og gratisaviser er i 2014 og 2015 utvidet i forhold til tidligere år. Tall før og etter 2014 er derfor ikke direkte sammenlignbare.
I 2014 er alle IRMs data fra og med 2005 publisert i ny og revidert utgave.
Datagrunnlaget for gratisaviser ble utvidet i 2013.
IRMs kategorier er noe omarbeidet av medienorge for å lette sammenligningen mellom reklamekanalene.
Nettaviser sorterer under Internett.
I mange tilfeller har medienorge mer omfattende eller mer detaljerte data enn det som presenteres på disse nettsidene.
Har du slike spørsmål kan du henvende deg til medienorge på telefon eller e-post.
