Lytting på podkast en gjennomsnittsdag
Statistisk sentralbyrå har gjennomført mediebruksundersøkelser hvert år siden 1991 (med unntak av 1993). Undersøkelsene er i hovedsak finansiert av Kulturdepartementet. Formålet er å kartlegge bruken av ulike medier i Norge. I 1995 fikk undersøkelsene navnet Norsk mediebarometer. Spørsmål om podkast ble inkludert fra og med 2016.
I 2022 ble undersøkelsen utvidet og endret, slik at dataene ikke er helt sammenlignbare med tidligere år. Utvalget som besvarte undersøkelsen er doblet, og det er lagt til en ny alderskategori: 80 år og eldre. Utvidelsen i alder innvirker på resultatene, siden eldre generelt bruker mer tradisjonelle medier enn yngre. I tillegg har spørreskjema på nett erstattet telefonintervju som hovedmetode for datainnsamling, og selve spørreskjemaet har gjennomgått flere endringer.
Her finner du tall knyttet til lytting på podkast en gjennomsnittsdag. I menyen til høyre kan du velge tall for befolkningen totalt eller fordelt på ulike bakgrunnsvariabler.
Resultater fra andre deler av Norsk mediebarometer finner du i denne menyen. Rapport for undersøkelsen i sin helhet finner du på nettsidene hos Statistisk sentralbyrå. Tall for podkastlytting i de andre nordiske landene finnes hos Nordicom.
Andel som har lyttet til podkast en gjennomsnittsdag 2016 - 2022 (prosent)
Alle | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Alle (9-79 år) | - | - | - | - | - | - | 2 | 7 | 8 | 14 |
Alle | 2020 | 2021 | 2022 | |
---|---|---|---|---|
Alle (9 år+/-79 år) | 12 | 13 | 16 |
Merk:
Fra og med 2022 er aldersutvalget for undersøkelsen endret fra 9-79 år til 9 år pluss. Inkluderingen av personer fra 80 år og oppover har innvirkning på resultatene, siden eldre generelt bruker mer tradisjonelle medier enn yngre. Samtidig er utvalget for undersøkelsen doblet i størrelse og spørreskjema på nett har erstattet telefonintervju som hovedmetode for innsamling av data. Spørreskjemaet er også endret i forhold til tidligere år.
I 2020 har SSB gjort endringer i inndelingen av landsdeler.
Andelen som hører på podkast er regnet om i forhold til SSBs rapportering, og viser andeler i hele befolkningen. SSB rapporterer andeler blant brukerne av lydmedier en gjennomsnittsdag.
Fordeling på utdanning gjelder aldersgruppen 16 år og eldre.
Kilder
- Norsk mediebarometer (bearbeidet)