medienorge
Medienorge finansieres av Kulturdepartementet og deltar
		i et nordisk samarbeid via informasjonsnettverket Nordicom. Institutt for informasjons- og medievitenskap ved
		Universitetet i Bergen har det faglige og administrative ansvaret for prosjektet.

  

TV-seing fordelt på direkte, tidsforskjøvet og VOD

Fra 2018 blir norske TV-kanalers seertid målt gjennom undersøkelsen TVOV. TVOV måler all TV-seing, både lineært og på nett, på alle typer skjermer, i og utenfor hjemmet. Universet for undersøkelsen er hele befolkningen 10-79 år. I tillegg måles TV-seing hos barn 2-9 år, men bare i hjemmet. Oppdragsgiverne for undersøkelsen er norske TV-kanaler.

De offentlige seertallene for norske TV-kanaler inkluderer direktesendinger og tidsforskjøvet seing via kringkasting og nett-TV, men ikke bruk av video-on-demand (programmer som kan velges enkeltvis på nett). I oversikten under finner du seertall for TV-selskapene fordelt på hvordan vi ser - inkludert strømming av TV-programmer (VOD):

  • direktesendt - seertall for direktesendinger via tradisjonelle TV-signaler eller på nett
  • tidsforskjøvet - seertall for opptak eller TV-distributørenes ukesarkiv innen syv dager etter sendetidspunkt, inkludert pausing av direktesendinger i mer enn to minutter
  • video on demand - seertall for TV-selskapenes programtilbud på nett - dvs. strømming utenom direktesendinger og tidsforskjøvet seing.

Direktesendinger på nett og tidsforskjøvet seing på nett utgjør en ganske liten andel av seingen.

Du kan velge mellom tall for seertid i minutter eller dekning i prosent (andel av befolkning som har sett). Tallene viser gjennomsnitt for personer per dag, og kan fordeles på kjønn, alder og utdanning. Ønsker du tall for total TV-seing, gå til Samlet TV-seing per år. Hvis du ønsker vanlige seertall for hver enkelt TV-kanal, gå til TV-kanalenes seertall per år.

hent data



Gjennomsnittlig seertid i minutter pr døgn for 2018 - 2022 fordelt på alle

ÅrType
Alle
NRK
TV 2
Discovery
Viaplay
MTG
 
2022DirektesendtAlle 10-79 år3319116 -  
 TidsforskjøvetAlle 10-79 år4432 -  
 Video on demandAlle 10-79 år10720 -  
 TotaltAlle 10-79 år4730168 -  
2021DirektesendtAlle 10-79 år4225127 -  
 TidsforskjøvetAlle 10-79 år5542 -  
 Video on demandAlle 10-79 år10630 -  
 TotaltAlle 10-79 år5635189 -  
2020DirektesendtAlle 10-79 år4626167 -  
 TidsforskjøvetAlle 10-79 år5442 -  
 Video on demandAlle 10-79 år9520 -  
 TotaltAlle 10-79 år6036229 -  
2019DirektesendtAlle 10-79 år432817 - 7  
 TidsforskjøvetAlle 10-79 år343 - 1  
 Video on demandAlle 10-79 år621 - 0  
 TotaltAlle 10-79 år523321 - 9  
2018DirektesendtAlle 10-79 år453121 - 8  
 TidsforskjøvetAlle 10-79 år343 - 1  
 Video on demandAlle 10-79 år521 - 0  
 TotaltAlle 10-79 år533725 - 10  

Merk:

TV3, TV3+ (tidligere V4) og TV6 tilhørte tidligere det svenske mediekonsernet Modern Times Group (MTG). I 2020 skilte MTG ut TV-kanaler og produksjonsselskaper i et selvstendig, nytt selskap, som fikk navnet Nordic Entertainment Group (NENT). NENT skiftet i 2022 navn til Viaplay, som også eier strømmetjenesten Viaplay, men denne er ikke inkludert i tallene her.

Seertallene inkluderer direktesendinger og opptak/TV-arkiv for NRK og TV 2s kanaler. For Warner Bros. Discovery er TVNorge, Fem, Max, Vox, Eurosport, de ulike Discovery-kanalene, Animal Planet og TLC Norge med, mens TV3, TV3+ (tidligere V4) og TV6 er inkludert for Viaplay. Strømmetallene (VOD) omfatter NRKs nettspillere NRK TV og Super, TV 2 Play, Discovery+ (tidl. Dplay). Strømmetjenesten Viaplay er ikke med i målingen.

Kilder