I årene 1992-1999 ble undersøkelsen gjennomført av MMI (nå Ipsos MMI). Fra og med januar 2000 har Kantar TNS overtatt ansvaret for undersøkelsen.
medienorge kan her presentere gjennomsnittstall for uke i form av:
- markedsandeler - for døgn og perioder av døgnet
- rating - for døgn og perioder av døgnet
- dekning (oppslutning) - døgn
- seertid - døgn
Markedsandeler døgn for uker 3. kvartal 2009. Univers: hele landet.
Uke | Tidsrom | NRK1 | NRK2 | TV 2 | TVN | TV3 | Andre | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
27 | Døgn | 28,8 | 4,0 | 19,3 | 8,3 | 7,1 | 32,5 | |
28 | Døgn | 27,0 | 4,1 | 22,6 | 7,4 | 6,9 | 32,0 | |
29 | Døgn | 27,6 | 3,6 | 23,5 | 7,2 | 6,4 | 31,8 | |
30 | Døgn | 26,3 | 3,8 | 26,5 | 7,0 | 7,0 | 29,4 | |
31 | Døgn | 30,3 | 3,2 | 17,9 | 7,3 | 7,5 | 33,8 | |
32 | Døgn | 27,9 | 3,1 | 19,2 | 8,0 | 7,6 | 34,2 | |
33 | Døgn | 31,2 | 3,1 | 19,2 | 8,2 | 7,2 | 31,1 | |
34 | Døgn | 33,9 | 4,4 | 17,6 | 8,3 | 6,3 | 29,4 | |
35 | Døgn | 29,7 | 3,6 | 19,7 | 8,5 | 6,7 | 31,9 | |
36 | Døgn | 25,7 | 3,7 | 20,1 | 10,7 | 7,5 | 32,3 | |
37 | Døgn | 26,9 | 4,0 | 23,9 | 9,2 | 6,7 | 29,3 | |
38 | Døgn | 32,8 | 3,1 | 21,9 | 8,6 | 6,5 | 27,2 | |
39 | Døgn | 30,4 | 3,5 | 23,9 | 8,9 | 6,8 | 26,5 |
Fra og med 1.1.2008 registrerer Kantar TNS også tidsforskjøvet seing - dvs at opptak av TV-program som sees innen 7 dager er inkludert i seertallene.
Da Kantar TNS overtok målingene i 2000 ble flere sider ved målingen endret: Størrelsen på utvalget ble doblet, små skjermer og reise-TV-er ble inkludert og det ble nye regler for hvem som skulle regnes som seere. Disse endringene ga klare utslag i økt seertid - spesielt for yngre aldersgrupper. Tall før og etter 2000 kan derfor ikke sammenlignes direkte.
Den 1.4. 1996 endret MMI beregningsmåten for markedsandeler. Tall fra og med 2. kvartal 1996 er derfor ikke direkte sammenlignbare med
tidligere perioder. Samtidig endret MMI også tidsperiodene døgnet deles inn i, slik at disse vil være andre enn for tidligere perioder.
Fram til 1999 kunne man få oppgitt gjennomsnittlig seertid for både hele befolkningen og avgrenset til de som faktisk hadde sett fjernsyn. Fra og med år 2000 oppgis kun seertid for totalutvalget.
I mange tilfeller har medienorge mer omfattende eller mer detaljerte data enn det som presenteres på disse nettsidene.
Har du slike spørsmål kan du henvende deg til medienorge på telefon eller e-post.