Samlet TV-seing per år

Norsk TV-meterpanel har siden 1992 vært kilden til seertallene for norske TV-kanaler. Seermålingen har foregått elektronisk via et såkalt TV-meter installert hos norske, private husstander som har TV.
I 2018 ble undersøkelsen endret og fikk navnet TVOV. Nytt i TVOV er at den måler direktesendinger på nett, på alle typer skjermer, både i og utenfor hjemmet. Samtidig er universet for undersøkelsen endret fra personer 12 år og eldre med TV, til hele befolkningen 10-79 år. Siden TVOV inkluderer husstander uten TV, og måler seing på flere skjermer, kan seertallene for 2018 og utover ikke sammenlignes direkte med tidligere år. I tillegg til hovedutvalget for undersøkelsen har TV-seing hos barn vært målt fra starten av, men bare hjemme. Oppdragsgiverne er som før norske TV-kanaler.
Også tidligere er det gjort endringer i målingen av TV-seing. I 2014 begynte Kantar å måle seing utenfor hjemmet via bærbart utstyr. Dette bidro til økte seertall, siden TV-seing på hytta, på pub etc. nå ble inkludert. Seing utenfor hjemmet blir ikke målt for barn. I 2008 ble tidsforskjøvet seing (opptak og TV-arkiv fra siste syv dager) inkludert i målingen. Da Norsk Gallup (nå Kantar) overtok målingen fra MMI i 2000, ble det også gjort en rekke endringer i undersøkelsesopplegget som ga klare utslag i økt seertid - spesielt for yngre aldersgrupper (12-24 år). Tall før og etter 2000 kan derfor heller ikke sammenlignes direkte.
Her finner du gjennomsnittlige, daglige seertall per år i form av
- samlet dekning (andel seere) en gjennomsnittsdag
- samlet seertid en gjennomsnittsdag
Tallene viser gjennomsnitt for personer, og kan brytes ned på ulike bakgrunnsvariabler. Ønsker du tall for hver enkelt TV-kanal, gå til TV-kanalenes seertall per år. I TVOV måles også strømming av kanalenes TV-innhold utenom direktesendinger. Du finner TV-seing fordelt på TV-selskap og type seing her.
Sammenlignbare tall for Norge og de andre nordiske landene finner du hos Nordicom.
Kantar TNS: Gjennomsnittlig seertid pr døgn 2000 - 2022, fordelt på alle (minutter)
Tid alle | 2000 | 2001 | 2002 | 2003 | 2004 | 2005 | 2006 | 2007 | 2008 | 2009 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Alle 12 år+ | 163 | 158 | 157 | 164 | 166 | 164 | 156 | 154 | 174 | 184 |
Tid alle | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Alle 12 år+ | 183 | 178 | 175 | 168 | 174 | 173 | 167 | 150 |
Tid alle | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Alle 10-79 år | 127 | 117 | 118 | 108 | 89 |
Merk:
Det er gjort flere endringer gjennom årene både i hvordan TV-seingen måles og hvem målingen omfatter. Begge deler har konsekvenser for andeler og seertid. Fra 2018 omfatter TV-meteret alle husholdninger, også de uten TV, og måler direktesendinger på nett på alle skjermer, i og utenfor hjemmet. Tidligere omfattet målingen bare husstander med TV.
Fra juli 2014 begynte man å inkludere seing utenfor hjemmet - på hytten, puber etc., noe som førte til klart økte seertall. Seermålingen utenfor hjemmet gjelder ikke barn. Fra og med 2008 registreres også tidsforskjøvet seing - dvs. at TV-arkiv og opptak av TV-program som sees innen 7 dager er inkludert i seertallene. Da Kantar overtok ansvaret for undersøkelsen fra MMI i 2000, ble det gjort endringer angående størrelsen på utvalget , hvilke TV-apparater som var inkludert og når en skulle regnes som seer. Dette førte til en klar økning i seertiden, spesielt for unge.