medienorge
Medienorge finansieres av Kulturdepartementet og deltar
		i et nordisk samarbeid via informasjonsnettverket Nordicom. Institutt for informasjons- og medievitenskap ved
		Universitetet i Bergen har det faglige og administrative ansvaret for prosjektet.

Ukebladlesing fordelt på type blad

Statistisk sentralbyrå har gjennomført mediebruksundersøkelser i den norske befolkningen hvert år siden 1991 (med unntak av 1993). Undersøkelsene er i hovedsak finansiert av Kulturdepartementet. Formålet er å kartlegge bruken av ulike massemedier i Norge. I 1995 fikk undersøkelsene navnet Norsk mediebarometer.

medienorge presenterer her tall for ukebladlesing fordelt på type blad. Du kan velge mellom tall for hele befolkningen eller kun for de som har lest ukeblad. Bruk valgmenyen til høyre for å velge fordeling. I samme meny kan du velge å få tallene fordelt på kjønn, alder og utdanning fra og med 1995. Totaltall finnes tilbake til 1991.

Resultater fra andre deler av Norsk mediebarometer finner du i denne menyen. Rapport for undersøkelsen i sin helhet finner du på nettsidene hos Statistisk sentralbyrå.

hent data

Andel av befolkning som har lest ulike typer ukeblad 1991 - 2021 (prosent)

Type
Alle
1990199119921993199419951996199719981999  
FamiliebladAlle (9-79 år) - 1312 - 121291099 
AktualitetsbladAlle (9-79 år) - 66 - 766564 
For kvinnerAlle (9-79 år) - 21 - 221211 
For mennAlle (9-79 år) - 12 - 222112 
Andre ukebladAlle (9-79 år) - 11 - 121111 
Type
Alle
2000200120022003200420052006200720082009  
FamiliebladAlle (9-79 år)9788766566 
AktualitetsbladAlle (9-79 år)6566778644 
For kvinnerAlle (9-79 år)1212212212 
For mennAlle (9-79 år)1111211111 
Andre ukebladAlle (9-79 år)1112222221 
Type
Alle
2010201120122013201420152016201720182019  
FamiliebladAlle (9-79 år)5554453232 
AktualitetsbladAlle (9-79 år)3322211111 
For kvinnerAlle (9-79 år)1211111110 
For mennAlle (9-79 år)1100000000 
Andre ukebladAlle (9-79 år)2222101100 
Type
Alle
20202021  
FamiliebladAlle (9-79 år)22 
AktualitetsbladAlle (9-79 år)11 
For kvinnerAlle (9-79 år)00 
For mennAlle (9-79 år)00 
Andre ukebladAlle (9-79 år)11 

Merk:

I enkelte tilfeller blir grupperingene for små til å gi gyldige data og resultatet blir stående som uoppgitt (-).

Data for hele befolkningen er omregnet fra data for leserne av medienorge. Fordelinger på utdanning gjelder aldergruppen 16-79 år.

Tallene for ukebladlesing gjelder papirutgaver.