Opplagstall norske ukeblader
Opplagstallene for ukeblader i Norge er basert på opplysninger fra Mediebedriftenes Landsforening (MBL). Tidligere ble tallene levert av Magasin- og UkepresseForeningen, men denne ble lagt ned i 2009. Foreningens aktiviteter ble overført til MBL, som også har ansvaret for opplagskontroll av medlemsbladene. Tallene omfatter alle ukeblader som er medlem i MBL, noe som gjelder de fleste av de største ukebladene i Norge. Inntil Bonniers blader ble medlemmer av Magasin- og UkepresseForeningen i 2004, innhentet medienorge også informasjon fra forlaget Bonnier Publications AS, som har stått som utgiver av flere spesialblader i Norge.
Listen over ukeblader har etter hvert fått innslag av flere spesialblader som fokuserer på ulike tema eller interesser hos leserne. Disse bladene kan skille seg ganske mye fra tradisjonelle familie- og kvinneblader, som er det mange forbinder med et typisk ukeblad.
Langt fra alle ukeblader kommer ut hver uke. Mange utgis sjeldnere, gjerne hver måned eller annenhver måned, enkelte så sjelden som to ganger i året. Et ukeblad kan også ha to utgaver i uken. Fra og med 2009 viser oversikten også hvor mange utgaver per år hvert blad har hatt og hvem som er bladets utgiver. Fra og med 2016 inkluderer opplagstallene både printutgaver og digitale utgaver, men den digitale andelen er svært lav.
Opplagstall norske ukeblader 2021
Tittel | Opplag | Utgaver/år | Utgiver | |
---|---|---|---|---|
Hjemmet | 119 879 | 65 | Egmont Publishing | |
Familien | 64 783 | 26 | Egmont Publishing | |
Se og Hør | 61 360 | 101 | Aller Media | |
Vi over 60 | 60 633 | 12 | Aller Media | |
Her og Nå | 46 454 | 52 | Egmont Publishing | |
Norsk Ukeblad | 44 628 | 59 | Egmont Publishing | |
Lev landlig | 38 298 | 12 | Egmont Publishing | |
Vakre Hjem og Interiør | 38 141 | 8 | Aller Media | |
Allers | 36 858 | 52 | Aller Media | |
Hytteliv | 35 132 | 11 | Egmont Publishing | |
Bonytt | 30 515 | 14 | Egmont Publishing | |
Kamille | 30 490 | 17 | Egmont Publishing | |
Vi Menn | 30 046 | 62 | Egmont Publishing | |
Aftenposten Innsikt | 27 427 | 12 | Aftenposten | |
KK | 27 374 | 26 | Aller Media | |
Dine Penger | 26 106 | 11 | Dine Penger | |
Rom 123 | 24 577 | 11 | Egmont Publishing | |
Hageliv og Uterom | 22 280 | 8 | Egmont Publishing | |
Aftenposten Historie | 21 011 | 12 | Aftenposten | |
Villmarksliv | 19 731 | 12 | Egmont Publishing | |
På TV | 19 498 | 55 | Aller Media | |
Maison Interiør | 16 568 | 9 | Egmont Publishing | |
Foreldre & Barn | 15 286 | 6 | Egmont Publishing | |
Costume | 14 775 | 10 | Bonnier | |
Maison Mat og Vin | 14 325 | 5 | Egmont Publishing | |
Bo Bedre | 12 558 | 13 | Bonnier | |
Det Nye Spesial/Shape Up | 11 506 | 6 | Egmont Publishing | |
Boligdrøm | 11 334 | 8 | Egmont Publishing | |
Aftenposten mat fra Norge | 10 396 | 12 | Aftenposten | |
Jakt | 9 813 | 10 | Egmont Publishing | |
Altså | 9 457 | 3 | IEC | |
Alt om Fiske | 8 360 | 10 | Egmont Publishing | |
Norsk Motorveteran | 6 750 | 16 | Egmont Publishing |
Merk:
Fra og med 2016 inkluderer opplagstallene både printutgaver og digitale utgaver, men den digitale andelen er svært lav.
Opplagstallene er gjennomsnitt per utgave. Oversikten omfatter også blader som kommer ut sjeldnere enn hver uke - f.eks. hver måned eller annenhver måned. Tegneserieblader er ikke inkludert.
Oversikten omfatter bare medlemmer av MBL. Det er viktig å være klar over at innmeldinger og utmeldinger i bransjeorganisasjonen vil påvirke hvilke blader det er oppgitt opplag for. At et blad forsvinner fra oversikten betyr ikke nødvendigvis at det er nedlagt. Sammenligninger mellom år må derfor gjøres med forsiktighet.
Fra og med 2015 inngår Vi Menns temautgaver (Vi Menn Båt, Vi Menn Bobil o.l.) i totalopplaget og antall utgaver per år for Vi Menn.
Se og Hør regnes her som ett ukeblad også etter at det gikk over fra én til to utgaver per uke høsten 2003. Dette er gjort fordi opplag for alle andre blader oppgis per utgave, og fordi Se og Hør selv regner begge utgavene i samme årgang. Hos MBL oppgis opplag for tirdags- og weekend-utgaven hver for seg.
Kilder
- Bonnier Publications
- Magasin- og UkepresseForeningen (bearbeidet)
- Mediebedriftenes Landsforening (MBL) (bearbeidet)
Kilder
- Bonnier Publications
- Magasin- og UkepresseForeningen (bearbeidet)
- Mediebedriftenes Landsforening (MBL) (bearbeidet)