Ukebladlesing en gjennomsnittsdag

Statistisk sentralbyrå har gjennomført mediebruksundersøkelser hvert år siden 1991 (med unntak av 1993).
Undersøkelsene er i hovedsak finansiert av Kulturdepartementet. Formålet er å
kartlegge bruken av ulike massemedier i Norge. I 1995 fikk undersøkelsene navnet Norsk mediebarometer.
medienorge presenterer her tall knyttet til lesing av trykte ukeblader en gjennomsnittsdag. Du kan velge mellom data for hvor stor andel av befolkningen som har lest ukeblad, eller for hvor mye tid som er brukt på lesing. Du kan også velge å få dataene fordelt på ulike bakgrunnsvariabler.
Resultater fra andre deler av Norsk mediebarometer finner du i denne menyen. Rapport for undersøkelsen i sin helhet finner du på nettsidene hos Statistisk sentralbyrå.
medienorge presenterer her tall knyttet til lesing av trykte ukeblader en gjennomsnittsdag. Du kan velge mellom data for hvor stor andel av befolkningen som har lest ukeblad, eller for hvor mye tid som er brukt på lesing. Du kan også velge å få dataene fordelt på ulike bakgrunnsvariabler.
Resultater fra andre deler av Norsk mediebarometer finner du i denne menyen. Rapport for undersøkelsen i sin helhet finner du på nettsidene hos Statistisk sentralbyrå.
hent data
Andel som har lest trykte ukeblad en gjennomsnittsdag (prosent)
Alle | 1990 | 1991 | 1992 | 1993 | 1994 | 1995 | 1996 | 1997 | 1998 | 1999 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Alle (9-79 år) | - | 21 | 20 | - | 22 | 20 | 18 | 17 | 16 | 15 |
Alle | 2000 | 2001 | 2002 | 2003 | 2004 | 2005 | 2006 | 2007 | 2008 | 2009 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Alle (9-79 år) | 17 | 14 | 16 | 16 | 17 | 16 | 16 | 14 | 13 | 13 |
Alle | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Alle (9-79 år) | 12 | 12 | 10 | 8 | 8 | 7 | 5 | 5 | 5 | 4 |
MERK:
Tallene for ukebladlesing gjelder papirutgaver.
Fordelinger på yrke og utdanning omfatter aldergruppen 16-79 år.
Bruk av data:
Alle data på medienorges nettsider kan fritt benyttes såfremt både originalkilde og medienorge oppgis som kilder.
I mange tilfeller har medienorge mer omfattende eller mer detaljerte data enn det som presenteres på disse nettsidene.
Har du slike spørsmål kan du henvende deg til medienorge på telefon eller e-post.
Kilder
Norsk mediebarometerSSBs Kultur- og mediebruksundersøkelser
Metode
Ukebladlesing en gjennomsnittsdagHjelpemidler

Diagrammer
Ukebladlesing en gjennomsnittsdag